Den pedagogiska miljön i förskolan med fokus på specialpedagogik
Sammanfattning
AbstractInledning och BakgrundAv beprövad erfarenhet har vi sett att arbetet med den pedagogiska miljön i olika verksamheter inte är utformat efter barnens behov. I denna studie har vi därför valt att undersöka hur olika arbetslag ser på sitt arbete medden pedagogiska miljön för att främja alla barns behov.Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie var att undersöka hur olika arbetslag resonerar kring deras arbete med den pedagogiska miljön. Studien utgår från en kvalitativ ansats i och med att vi baserar undersökningen på intervjufrågor. Vi har använt oss av sex stycken frågeställningar som besvaras ett flertal gånger under studien, dessa lyder; Hur beskriver arbetslagen att de arbetar med den pedagogiska miljön inomhus? Vilka hinder och möjligheter ser de med den pedagogiska miljön inomhus? Hur beskriver arbetslagen att de arbetar med den pedagogiska miljön utomhus? Vilka hinder och möjligheter ser de med den pedagogiska miljön utomhus?Hur anpassar arbetslagen den pedagogiska miljön för att tillgodose barns särskilda behov? Slutligen; Vilka hinder och möjligheter ser de med den pedagogiska miljön för att tillgodose barns särskilda behov?MetodFör att ta reda på detta har vi använt oss av öppna intervjufrågor för att få utförliga svar, följdfrågorna har kommit att variera beroende på vad för svar respondenterna givit. Under intervjuerna har vi använt oss av ljudupptagning, detta för att kunna gå tillbaka och lyssna igenom samtalen flera gånger.ResultatI resultatet har det framkommit att arbetslagen ser olika på arbetet med den pedagogiska miljön för att tillgodose alla barns behov. Vissa respondenter ser miljön som den tredje pedagogen medan andra trycker mycket på den fria leken utan närvarande pedagoger. En del av respondenterna uttrycker att möjligheterna med den pedagogiska miljön är goda, då de berättar att de ofta går till skogen eller gör andra samhällsutflykter. Medan andra berättar att de inte har möjlighet att lämna förskolans område och att dekänner sig begränsade med det material som finns att tillgå på förskolans gård. Det framgick även det i resultatetatt en del arbetslag hade god kontakt med sin specialpedagog och fick den stöttning som de behöver, medan andra saknade resurser och stöd från sin specialpedagog. Avslutningsvis lyfte en rektor att denna förskola valt att inte ta emot barn i behov av särskilt stöd på grund av resursbristen som råder i verksamheten. Rektorn tillade även att de får göra på detta sätt då de är en förskola utanförSkolverket.
Fil(er)
Datum
2020Författare
Norrgran, Madelene
Persson, Therése
Nyckelord
Pedagogisk miljö
barn i behov av särskilt stöd
specialpedagogik
sociokulturellt perspektiv
Språk
swe