• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Det kan alltid bli komplext när vi behöver tänka omsorg före integritet för barnets bästa”

En kvantitativ studie om barns integritet i förskolan

Abstract
AbstractBakgrunden till studiens syfte utgår från våra erfarenheter från ett fåtal förskolor och deras arbete med barns integritetvilket vi upplevdeotillräckligt. Detta trots läroplanen och barnkonventionens fastställande kring vikten av att arbeta med barns integritet i förskolan. Syftet med vår undersökningär därav att undersöka hur förskollärare och barnskötare arbetar med barns integritet i förskolan samt hur förskollärare och barnskötare arbetar med barns respekt kring varandras integritet. För att kunna besvara studiens syfte konstruerades två frågeställningar varpå den första innefattar hur barnskötare och förskollärare beskriver att de arbetar med att stärka barns integritet. Studiens andra frågeställning berör hur förskollärare och barnskötare beskriver att de arbetar med lärandet kring att barn ska respektera varandras integritet. Resultatet bygger på insamlad data från en webbaserad enkätundersökning som innefattade både öppna och slutna svarsalternativ. I enkätundersökningen har ett antal barnskötare ochförskollärare som är verksamma inom Göteborgs kommun deltagit. De resultat som vi fann mest centrala i studien är att majoriteten av respondenterna upplever att de har fått information eller utbildning med barns integritet. Å andra sidan visar även vårt resultat på att majoriteten uppger att de bör utveckla sitt arbete med integritet. Dessutom ansåg vi att resultatet kring att de flesta respondenter uppger att det finns dilemman angående arbetet med integritet. Detta upplever vi som anmärkningsvärt i förhållande till vad vi tidigare nämnt om våra erfarenheter om arbetet med barns integritet i förskolan. Därefter framställs studiens främst centrala resultat i en diskussion varpå vi utgår från det relationella perspektivet och dess tillhörande centrala begrepp. Avslutningsvis framställs förslag på vidare forskning om barns integritet i förskolan i förhållande till de resultat som denna kvantitativa studie har framställt.
URI
http://hdl.handle.net/2077/68311
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (757.2Kb)
Date
2020
Author
Petersson, Emelie
Persson, Angelica
Olsson, Mathilda
Keywords
Barns integritet
pedagogens förhållningssätt
interaktion
beröring
dilemman
relationelltperspektiv
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV