“Det kan alltid bli komplext när vi behöver tänka omsorg före integritet för barnets bästa”
dc.contributor.author | Petersson, Emelie | |
dc.contributor.author | Persson, Angelica | |
dc.contributor.author | Olsson, Mathilda | |
dc.date.accessioned | 2021-04-21T12:11:39Z | |
dc.date.available | 2021-04-21T12:11:39Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68311 | |
dc.description.abstract | AbstractBakgrunden till studiens syfte utgår från våra erfarenheter från ett fåtal förskolor och deras arbete med barns integritetvilket vi upplevdeotillräckligt. Detta trots läroplanen och barnkonventionens fastställande kring vikten av att arbeta med barns integritet i förskolan. Syftet med vår undersökningär därav att undersöka hur förskollärare och barnskötare arbetar med barns integritet i förskolan samt hur förskollärare och barnskötare arbetar med barns respekt kring varandras integritet. För att kunna besvara studiens syfte konstruerades två frågeställningar varpå den första innefattar hur barnskötare och förskollärare beskriver att de arbetar med att stärka barns integritet. Studiens andra frågeställning berör hur förskollärare och barnskötare beskriver att de arbetar med lärandet kring att barn ska respektera varandras integritet. Resultatet bygger på insamlad data från en webbaserad enkätundersökning som innefattade både öppna och slutna svarsalternativ. I enkätundersökningen har ett antal barnskötare ochförskollärare som är verksamma inom Göteborgs kommun deltagit. De resultat som vi fann mest centrala i studien är att majoriteten av respondenterna upplever att de har fått information eller utbildning med barns integritet. Å andra sidan visar även vårt resultat på att majoriteten uppger att de bör utveckla sitt arbete med integritet. Dessutom ansåg vi att resultatet kring att de flesta respondenter uppger att det finns dilemman angående arbetet med integritet. Detta upplever vi som anmärkningsvärt i förhållande till vad vi tidigare nämnt om våra erfarenheter om arbetet med barns integritet i förskolan. Därefter framställs studiens främst centrala resultat i en diskussion varpå vi utgår från det relationella perspektivet och dess tillhörande centrala begrepp. Avslutningsvis framställs förslag på vidare forskning om barns integritet i förskolan i förhållande till de resultat som denna kvantitativa studie har framställt. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Barns integritet | sv |
dc.subject | pedagogens förhållningssätt | sv |
dc.subject | interaktion | sv |
dc.subject | beröring | sv |
dc.subject | dilemman | sv |
dc.subject | relationelltperspektiv | sv |
dc.title | “Det kan alltid bli komplext när vi behöver tänka omsorg före integritet för barnets bästa” | sv |
dc.title.alternative | En kvantitativ studie om barns integritet i förskolan | sv |
dc.type | Text | sv |