• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolepedagogers syn på barngruppens storlek

I relation till deras arbetssätt och förutsättningar för barnens välmående, utveckling och lärande

Sammanfattning
AbstractVi har utfört en kvantitativ studie som med hjälp av en webbenkät undersökt förskolepedagogerssyn på barngruppens storlek. Syftet är att synliggöra pedagogernas upplevelser av barngruppens storlek i relation till deras förutsättningar i deras pedagogiska arbetemed barnen. Tidigare forskning visar på att större barngrupper resulterar i mindre tid för samspel och kontakt med barnen och kräver striktare strukturer. Mindre barngrupper främjar det pedagogiska arbetet med barnen och ger pedagogerna fler förutsättningar för att uppnå läroplanens intentioner. Vi har med Bronfenbrenners systemteori diskuterat hur vi kan förstå samhällets olika nivåer och de beslutsom tas i nivåerna påverkarförskolans verksamheteroch vidare pedagogernas arbete. Resultatet presenterasi tabeller gjorda i verktyget Excel för att ge en tydlig överblick av resultatetsom ärvisuellt enkelt och tydligtattbegripa, där eventuella orsakssamband även synliggörsi korstabeller. Vi har valt att analysera ett slumpmässigt urvalav pedagogerssyn på barngruppers storlek, vilket innebär att vi inte lagt någon egen värdering i vilka förskolor som stått till grund för undersökningen.Vi redogör för ochtolkar resultatet samt presenterar de slutsatser vi kommit fram till utifrån de samband vårt resultat gett oss. Vi kopplar resultatet till Skolverkets riktlinjer om barngruppens storlek,där majoriteten av de avdelningar som bidragit till undersökningen haft en betydligt större barngrupp än vad riktlinjerna föreslår. Pedagogerna upplever att barngrupper påverkar deras arbete i verksamheterna och samtliga pedagoger i undersökningen delar in barngruppen i mindre grupper. Övriga resultat och samband presenterar i resultatdelen.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68313
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (1.534Mb)
Datum
2020
Författare
Skog, Melina
Jubell, Stephanie
Nyckelord
barngrupp
barngruppsstorlek
förutsättningar
pedagoger
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV