dc.contributor.author | Youssef, Rebecka | |
dc.contributor.author | Yurdagül Ibrahim, Hüsna | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T08:39:59Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T08:39:59Z | |
dc.date.issued | 2021-05-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68387 | |
dc.description.abstract | Bakgrund Arbetsterapeuter arbetar på olika verksamheter och tillämpar olika
arbetsterapeutiska teori och praxismodeller, detta resulterar i att arbetsterapeuters
arbetssätt skiljer sig beroende på vart de arbetar. Arbetsterapeutens uppdrag i
hemsjukvården är att aktivt delta i en individs planering och utföra
rehabiliteringsinsatser i hemmet, särskilt boende och på korttidsenheter. I
hemsjukvården finns det ett kunskapsgap i hur arbetsterapeuter tillämpar teori i
praktiken.
Syfte Syftet var att beskriva hur arbetsterapeuter i hemsjukvården resonerar om sitt
förhållningssätt till teori i praktiken.
Metod Studien genomfördes genom en kvalitativ metod med en semistrukturerad
intervjuguide. Studien inkluderade sex arbetsterapeuter som arbetar/arbetat inom
hemsjukvård. Databearbetning analyserades utifrån Graneheim och Lundmans
innehållsanalys.
Resultat Ur analysen framkom följande tre huvudkategorier som beskrev deltagarnas
förhållningssätt till teori i praktiken: “Teoritillämpning i praktiken”,
“Erfarenhetsbaserad kunskap i praktiken” samt “Vikten av teori för
professionen”.
Slutsats Vissa deltagare tillämpade teori mer än andra då de ansåg teori som en
vägledning och styrka i yrkesrollen. Några deltagare arbetade mer utifrån
erfarenhetsbaserad kunskap i arbetet då de ansåg att det vägledde lika mycket
som teori. Att arbeta utifrån teori och erfarenhetsbaserad kunskap ansågs ge lika
god kvalité i mötet med klienten. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Arbetsterapi | sv |
dc.title | ARBETSTERAPEUTERS RESONEMANG OM SITT FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL TEORI I PRAKTIK INOM HEMSJUKVÅRDEN | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |