• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Från big nono! Till lite mer accepterat!”

En intervjustudie om lärares syn på färgläggningsbilder på fritidshemmet.

Sammanfattning
Abstract Syfte Denna uppsats syftar till att undersöka betydelsen av bildskapandet och specifikt användandet av färgläggningsbilder i fritidshemmets verksamhet. Vi vill få en förståelse av lärarnas förhållningssätt till färgläggningsbilder, hur de ser på användandet av detta på fritidshemmet och i så fall i vilken kontext färgläggningsbilder används. Frågeställningar • Vilken plats får bildskapandet på fritidshemmet, radikal eller modest? • Vad är lärarens syn på färgläggningsbilder och hur ser de på skillnaden mellan fylla-i-teckningar kontra mandalas? Material och metod För att få svar på det vi vill undersöka i vår studie har vi gjort en kvalitativ intervjustudie där vi har intervjuat fem utbildade lärare som är verksamma på fritidshemmet. Vi har läst forskning på det sociokulturella perspektivet och det psykologiska perspektivet samt teorier som berör barnkultur och barns kultur, inre och yttre motivation samt barns bildskapande. Vi har analyserat materialet genom att sortera, reducera och argumentera och det material vi fick fram har vi med de teorier och den tidigare forskningen analyserat samman för att besvara våra frågeställningar. Resultat: Studiens resultat visar att lärarna inte är negativa till att använda färgläggningsbilder på fritidshemmet. De anser att färgläggningsbilder kan användas till olika syften, dessa syften kan exempelvis bli en ingång till bildskapande för de elever som inte kan eller vågar skapa själva, då kan färgläggningsbilder användas som ett verktyg. Ett annat syfte kan vara att eleverna använder färgläggningsbilder som ett referensmaterial för att skapa vidare utifrån eget intresse. Färgläggningsbilder kan också användas som ett komplement till rekreation och vila för de elever som behöver en lugn och avslappnande aktivitet i fritidshemmets miljö. Färgläggningsbilder används främst på morgonen innan skolan börjar och på den sena eftermiddagen när det inte är så många elever kvar.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68389
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (774.7Kb)
Datum
2020
Författare
Eonsuu, Jenni
Klingberg, Hanna
Nyckelord
Färgläggningsbilder
Förhållningssätt
Fritidshem
Bildskapande
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV