• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.

Sammanfattning
Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för resurser och delas efter resursmodellen (Franker 2016) in i språkliga, litteracitetsanknutna och sociokulturella resurser. Andra betydelsebärande ledtrådar i miljön benämns affordanser efter Gibsons (1977) begrepp affordances. I arbetet beskrivs också hur en lärare på sfi studieväg 1 resonerar om sina deltagares olika resurser och hur hon använder dessa i undervisningen. Ett bakomliggande antagande i examensarbetet, som också framhävs i ämnesplanen (SKOLFS 2017:91), är att lärare bör sträva efter undervisning som bygger på deltagarnas kunskaper och erfarenheter. Arbetet har två delsyften. Delsyfte 1 är att undersöka betydelseskapande resurser i vardagslivets skriftpraktiker hos två utlandsfödda kvinnor med kort studiebakgrund och delsyfte 2 är att undersöka betydelseskapande resurser i den grundläggande litteracitetsundervisningen inom sfi. Resultatet av frågeställningarna som rör kvinnorna i delsyfte 1 är att de använder samtliga resurser tätt förbundna. De använder dessutom ofta affordanser i miljön för att skapa betydelse i text. Resultatet av delsyfte 2 visar att läraren främst ser fördelar att använda deltagarnas resurser som ett hjälpmedel när hennes egna kunskaper inte räcker till. Slutsatser är att kontext och layout är viktiga för kvinnornas förståelse av texten och dess syfte, och deras visuella litteracitet kompenserar ofta för när de inte kan skapa förståelse utifrån enbart bokstäverna. Anna uppmärksammar sina deltagares kompetenser i många av livets olika praktiker men sällan de skriftspråkliga, trots att vuxna i vårt samhälle interagerar dagligen med skrift oavsett grundläggande litteracitet eller ej. Didaktiska implikationer från undersökningen är vikten av att skapa autentiska sammanhang för text för en tydlig koppling till deltagarnas vardag. Genom det följer ofta andra positiva aspekter som autenticitet och meningsfullhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68461
Samlingar
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
Uppsats (2.829Mb)
Datum
2021-05-24
Författare
Rombach, Mimmi
Nyckelord
svenska som andraspråk
sfi
grundläggande litteracitet
affordanser
multimodalitet
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV