Från främjande till tämjande
Västsvenska gymnasiesärskolors vägledning mot anställningsbarhet
Sammanfattning
I själva övergången mellan skola och arbetsliv situeras vägledaren. Dessa ska symbolisera den totala kompetens
särskolans elever utvecklat och ska ha en djup insikt i elevernas intressen och förmågor för att på så sätt kunna hitta
en meningsfull framtida sysselsättning, något som innebär en djup betydelse för individen. Samtidigt så utesluts
individer med intellektuella funktionsnedsättningar i stora drag från den öppna arbetsmarknaden. Yrkesvägledarens
roll i gymnasiesärskolan är dock outforskad. Det är dock denne som har som uppgift att styra elevens framtida
riktning och möjligheter. Det är denne som ska se elevens styrkor och möjligheter och aktivt arbeta för att eleven
hittar en så pass bra och utvecklande framtid som det bara går.
Denna kvalitativa studie riktar in sig mot vägledarens roll ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Undersökningen
syftar till att granska vilka framtidsutsikter elever på gymnasiesärskolans nationella program uppfattas ha och ämnar
försöka förstå vilka mekanismer som verkar i övergången mellan skola och arbetsliv. Den kvalitativa studie riktar
sig mot yrkesvägledare och APL-ansvariga i västra Sverige och om hur dessa förstår och genomför sin yrkesroll. I
studien kontaktades runt 60 enheter från västsvenska kommuner. Genom ett strategiskt urval medverkar 12
respondenter från 9 enheter, från såväl stora som mindre kommuner.
Gymnasiesärskolans reform 2013 har i tidigare studier visats syfta till en tydligare inriktning mot yrkeskunskap och
anställningsbarhet. Samtidigt öppnades dörren mot introduktionsprogrammet. Vår studie visar att de
“prestationsstarkare” eleverna på det nationella programmet uppvisat ett motstånd mot subjektspositioneringen i
särskolan. Eleverna misslyckas enligt de intervjuade studie- och yrkesvägledare hellre på IM än etiketteras som
avvikande på gymnasiesärskolan. Respondenterna menar att denna förändring i elevunderlaget har lett till att allt
färre elever anses klara APL, den väg som ses som den mest framgångsrika till att skapa ett lönebidragsarbete för
eleven. Istället ses den mer naturliga vägen vara till daglig verksamhet, det är framför allt denna horisont som
gymnasiesärskolans elever vägleds mot. Privata arbetsgivare är vidare långt mer benägna än kommunala att anställa
individer som gått på särskolan.
Externa aktörer såsom Arbetsförmedling och Försäkringskassan upplevs samtidigt idag som mer kontrollerande och
ifrågasättande - den samverkan och det samförstånd som förr fanns upplever respondenterna som förvanskat eller
försvunnet. Individer måste numera bevisa sin anställningsbarhet; ansvaret ligger på individen att tillskansa sig de
egenskaper som arbetsmarknaden kräver. Sämst av allt är kommunen, de vägrar anställa tidigare särskoleelever och
hänvisar till behovet av en kvalificerad titel för att få tillgång till sin arena. En särskoleutbildning genererar dock
ingen titel, ingen garanterad yrkeskompetens. Allt detta leder enligt våra respondenter till att deras elever i allt högre
utsträckning inte lyckas tillskansa sig någon anställningsbarhet. De når yrkeskompetensen men möts allt oftare av en
motvilja från samhällets aktörer att inkluderas på deras arenor. Vägledningen definieras ur ett sådant perspektiv inte
av ett främjande utan snarare av ett tämjande av subjektets sedermera vuxna subordinering - ett lugnande av ett möjligt kommande motstånd till positionerandet som fortsatt omsorgsbehövande.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-05-24Författare
Franzén, Pär
Lundin, Ola
Nyckelord
Gymnasiesärskola
Förberedelse
Övergång
Anställningsbarhet
Studie- och yrkesvägledning
Serie/rapportnr.
Magister
VT21 IPS SLU601
Språk
swe