• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MÖJLIGHETER OCH HINDER MED ATT ARBETA PERSONCENTRERAT VID HJÄLPMEDELSFÖRSKRIVNING

Abstract
Bakgrund: Personcentrerad vård är ett viktigt begrepp, som arbetsterapeuter använder sig av för att främja patientens engagemang och delaktighet i vardagen. Arbetsterapeuter inom barn- och ungdomshabiliteringen väger in barnets/ungdomens åsikter och tankar i arbetet samt utgår från barnkonventionen. För att främja barnets/ungdomens utförande i aktiviteter vardagen, förskriver arbetsterapeuter hjälpmedel utifrån förskrivningsprocessen, hjälpmedelskriterier och regler. Personcentrerad vård är ett nytt sätt att leverera vård, däremot finns det få bevis hur det används i praktiken. Studien är viktig att utföra för att kunna identifiera eventuella möjligheter och hinder med personcentrerad vård vid hjälpmedelsförskrivning. Syfte: Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuternas möjligheter och hinder med att arbeta personcentrerat vid hjälpmedelsförskrivning inom barn- och ungdomshabilitering. Metod: En kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats genomfördes med sju arbetsterapeuter från olika regioner i Sverige som arbetar inom barn- och ungdomshabilitering. Studiens analysarbete utgick utifrån Graneheim & Lundmans beskrivna steg för innehållsanalys. Resultat: I resultatet framkommer deltagarnas upplevelser av att arbeta utifrån personcentrerad vård vid hjälpmedelsförskrivning i förhållning till temat: Att förhålla sig personcentrerat vid hjälpmedelsförskrivning. I temat ingår tre kategorier: Personcentrerad vård inom arbetsterapi, hjälpmedelsförskrivning och Barnets/Ungdomens perspektiv. Slutsats: Resultatet visar att arbetsterapeuter eftersträvar att arbeta utifrån ett personcentrerat förhållningssätt i mötet med barn/ungdomar vid hjälpmedelsförskrivning inom habilitering, men att det kan underlättas på grund av möjligheter samt försvåras av hinder. Möjligheterna underlättar arbetsterapeuternas arbete, genom att kunna anpassa sig till varje barn/ungdom som arbetsterapeuterna ser som unika individer. Hinder försvårar arbetsterapeuters arbete med förhållningssättet gentemot hjälpmedelsförskrivning. Hinder som framkommer är ett högt patientflöde, kulturskillnader och skilda önskemål mellan föräldrar och barnet/ungdomen som upplevs kunna utgöra en begränsning av att arbeta personcentrerat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68514
Collections
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
View/Open
Bachelor Thesis (383.0Kb)
Date
2021-06-01
Author
Spahic, Ajla
Lindström, Therese
Keywords
Occupational therapy
Person-centered care
Children
Adolescent
Aid
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV