dc.contributor.author | Spahic, Ajla | |
dc.contributor.author | Lindström, Therese | |
dc.date.accessioned | 2021-06-01T12:14:08Z | |
dc.date.available | 2021-06-01T12:14:08Z | |
dc.date.issued | 2021-06-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/68514 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Personcentrerad vård är ett viktigt begrepp, som arbetsterapeuter använder sig av för att främja patientens engagemang och delaktighet i vardagen. Arbetsterapeuter inom barn- och ungdomshabiliteringen väger in barnets/ungdomens åsikter och tankar i arbetet samt utgår från barnkonventionen. För att främja barnets/ungdomens utförande i aktiviteter vardagen, förskriver arbetsterapeuter hjälpmedel utifrån förskrivningsprocessen, hjälpmedelskriterier och regler. Personcentrerad vård är ett nytt sätt att leverera vård, däremot finns det få bevis hur det används i praktiken. Studien är viktig att utföra för att kunna identifiera eventuella möjligheter och hinder med personcentrerad vård vid hjälpmedelsförskrivning.
Syfte:
Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuternas möjligheter och hinder med att arbeta personcentrerat vid hjälpmedelsförskrivning inom barn- och ungdomshabilitering.
Metod:
En kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats genomfördes med sju arbetsterapeuter från olika regioner i Sverige som arbetar inom barn- och ungdomshabilitering. Studiens analysarbete utgick utifrån Graneheim & Lundmans beskrivna steg för innehållsanalys.
Resultat:
I resultatet framkommer deltagarnas upplevelser av att arbeta utifrån personcentrerad vård vid hjälpmedelsförskrivning i förhållning till temat: Att förhålla sig personcentrerat vid hjälpmedelsförskrivning. I temat ingår tre kategorier: Personcentrerad vård inom arbetsterapi, hjälpmedelsförskrivning och Barnets/Ungdomens perspektiv.
Slutsats: Resultatet visar att arbetsterapeuter eftersträvar att arbeta utifrån ett personcentrerat förhållningssätt i mötet med barn/ungdomar vid hjälpmedelsförskrivning inom habilitering, men att det kan underlättas på grund av möjligheter samt försvåras av hinder. Möjligheterna underlättar arbetsterapeuternas arbete, genom att kunna anpassa sig till varje barn/ungdom som arbetsterapeuterna ser som unika individer. Hinder försvårar arbetsterapeuters arbete med förhållningssättet gentemot hjälpmedelsförskrivning. Hinder som framkommer är ett högt patientflöde, kulturskillnader och skilda önskemål mellan föräldrar och barnet/ungdomen som upplevs kunna utgöra en begränsning av att arbeta personcentrerat. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Occupational therapy | sv |
dc.subject | Person-centered care | sv |
dc.subject | Children | sv |
dc.subject | Adolescent | sv |
dc.subject | Aid | sv |
dc.title | MÖJLIGHETER OCH HINDER MED ATT ARBETA PERSONCENTRERAT VID HJÄLPMEDELSFÖRSKRIVNING | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |