• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur

”I have to study like an idiot” – Social science teachers about subject knowledge

Sammanfattning
Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om hur de uppfattar denna organisering samt vilken betydelse kunskapsluckorna får för deras undervisning. Vi har använt semistrukturerade intervjuer. De forskningsfrågor vi utgått ifrån är hur lärarna ser på SO-ämnets organisering, vilken roll de ser att ämneskunskaperna spelar i deras undervisning och om de tycker att det är någon skillnad mellan att undervisa i de ämnen de är behöriga i, jämfört med de ämnen de inte är behöriga i. Vår studie motiveras särskilt av att detta är ett tidigare outforskat område. I vår analys av intervjuerna har vi använt Shulmans (1986) teorier om “subject matter knowledge” (SMK) och “pedagogical content knowledge” (PCK), samt hans teori om pedagogiskt resonerande (1987). Våra resultat visar att ämneskunskaperna framför allt spelar en roll när det kommer till hur fria och flexibla lärarna säger att de kan vara i sin undervisning. Geografiämnet sticker ut i SO-undervisningen, på grund av sina naturvetenskapliga inslag. Lärare som saknar ämneskunskaper i geografi upplever att detta skapar otrygghet hos dem.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68535
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_68535_1.pdf (521.2Kb)
Datum
2021-06-03
Författare
Modée, Amanda
Leirvik, Anna
Nyckelord
SO-lärare, ämneslärare, behörig, obehörig, ämneskunskaper, SMK, PCK, geografi, SO-ämnets organisering
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV