”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur
”I have to study like an idiot” – Social science teachers about subject knowledge
Sammanfattning
Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om hur de uppfattar denna organisering samt vilken betydelse kunskapsluckorna får för deras undervisning. Vi har använt semistrukturerade intervjuer. De forskningsfrågor vi utgått ifrån är hur lärarna ser på SO-ämnets organisering, vilken
roll de ser att ämneskunskaperna spelar i deras undervisning och om de tycker att det är någon
skillnad mellan att undervisa i de ämnen de är behöriga i, jämfört med de ämnen de inte är behöriga i. Vår studie motiveras särskilt av att detta är ett tidigare outforskat område. I vår
analys av intervjuerna har vi använt Shulmans (1986) teorier om “subject matter knowledge”
(SMK) och “pedagogical content knowledge” (PCK), samt hans teori om pedagogiskt resonerande (1987). Våra resultat visar att ämneskunskaperna framför allt spelar en roll när det kommer till hur fria och flexibla lärarna säger att de kan vara i sin undervisning. Geografiämnet
sticker ut i SO-undervisningen, på grund av sina naturvetenskapliga inslag. Lärare som saknar
ämneskunskaper i geografi upplever att detta skapar otrygghet hos dem.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-06-03Författare
Modée, Amanda
Leirvik, Anna
Nyckelord
SO-lärare, ämneslärare, behörig, obehörig, ämneskunskaper, SMK, PCK, geografi, SO-ämnets organisering
Språk
swe