• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • The School of Public Administration / Förvaltningshögskolan
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Könsnormer och pedagogik vid ett japanskt universitet

Abstract
Syfte: Studien syftar till att bidra med en ökad förståelse för organisationskultur genom att studera de institutionella logiker som figurerar i japansk offentlig verksamhet. Genom att identifiera och resonera kring dessa institutionella logiker leder det till en ökad förståelse för vilken typ av logiker som bygger upp verksamhetens organisationskultur, och ger möjligheten att resonera kring hur dessa logiker uppfattas av en som är formad inom den svenska institutionella traditionen. Det bidrar till en förbättrad förståelse för vilka skillnader det finns mellan den japanska institutionella kontexten och den svenska, och stärker vår kunskap om hur institutionella logiker fungerar inom den japanska förvaltningen. Denna studie har fokuserat på att stärka kunskapen om värderingar kring könsroller och synen på lärarens roll som tjänsteman inom offentlig verksamhet. Teori: Institutionella logiker Metod: Autoetnografi Resultat: Studien har kommit fram till att det finns en institutionell logik om könsroller, grundad på historiska kulturella värderingar, som fortfarande lever kvar och efterföljs inom japansk organisationskultur. Det är en bild av genus som präglas av en syn på att män innebär en fara för kvinnor, som måste skyddas, och detta manifesterar sig fysiskt i studentboendet som är könsuppdelat med stränga regler och även fysiska barriärer som staket kring kvinnornas boende. Studien har också kommit fram till att läraren och hens roll som tjänsteman är baserade på en logik där läraren utsätts för en viss begränsning ovanifrån i hierarkin, men där läraren också är så pass hängiven sin roll att hen även hjälper studenter på bekostnad av sin egen fritid.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68576
Collections
  • Masteruppsatser, Offentlig förvaltning
View/Open
gupea_2077_68576_1.pdf (1.306Mb)
Date
2021-06-11
Author
Åkerström Tiozzo, Linus
Keywords
autoetnografi
organisationskultur
Japan
institutionella logiker
akademisk migration
läraren som tjänsteman
könsroller
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV