INTERKULTURELL PEDAGOGIK PÅ SVENSKA – ”IN SWEDEN WE DO LIKE THIS”
En kvalitativ studie av lärarutbildares roll i utbildningen
Abstract
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarutbildare på ULV arbetar med och organiserar sin undervisning utifrån breddad rekrytering.
Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt grundade sig i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv.
Metod: Till studien valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerad intervju som metod. Vi har intervjuat sju lärarutbildare på ULV.
Resultat: Resultaten visade att samtliga lärarutbildare besitter en förståelse kring och definitionsmässigt kan förklara vad begreppet interkulturalitet innebär men att den interkulturella pedagogiken saknas i undervisningen. Dessutom synliggjorde resultaten att det råder en viss tveksamhet kring hur informanterna upplever sin egen roll angående kravet på breddad rekrytering och breddat deltagande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-06-21Author
Holmberg, Elias
Persson Wermander, Arba
Keywords
interkulturalitet
interkulturell pedagogik
breddad rekrytering
ULV-studenter
lärarutbildare
etnocentrism
Series/Report no.
Kandidat
VT21 IPS PEDG14
Language
swe