INTERKULTURELL PEDAGOGIK PÅ SVENSKA – ”IN SWEDEN WE DO LIKE THIS”
En kvalitativ studie av lärarutbildares roll i utbildningen
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarutbildare på ULV arbetar med och organiserar sin undervisning utifrån breddad rekrytering.
Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt grundade sig i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv.
Metod: Till studien valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerad intervju som metod. Vi har intervjuat sju lärarutbildare på ULV.
Resultat: Resultaten visade att samtliga lärarutbildare besitter en förståelse kring och definitionsmässigt kan förklara vad begreppet interkulturalitet innebär men att den interkulturella pedagogiken saknas i undervisningen. Dessutom synliggjorde resultaten att det råder en viss tveksamhet kring hur informanterna upplever sin egen roll angående kravet på breddad rekrytering och breddat deltagande.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-06-21Författare
Holmberg, Elias
Persson Wermander, Arba
Nyckelord
interkulturalitet
interkulturell pedagogik
breddad rekrytering
ULV-studenter
lärarutbildare
etnocentrism
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT21 IPS PEDG14
Språk
swe