• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag vill vara en lärare eleverna upplever tror på dem”

En studie av lärares känsloarbete

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att utifrån lärares perspektiv och erfarenheter få mer kunskap om hur arbetet på en skola kan organiseras så att den emotionella belastningen för lärare minskar och blir mer hanterbar. Teori: Analys av lärares upplevelser görs utifrån den emotionssociologiska teorin om känsloarbete formulerad av Arlie Russel Hochschild. Metod: Studien har en mixed-methods forskningsdesign. Studiens empiri har samlats in med undersökningsmetoderna enkät med slutna och öppna frågor och intervju med lärare på en gymnasieskola. Resultat: Studien visar att lärarna upplever höga emotionella krav i sitt arbete med elever. I relationen mellan lärare och elever gör lärare ett känsloarbete där de både ytagerar och djupagerar. Lärarna upplever att känsloarbetet är krävande och i hög grad meningsfullt. Den känsla lärarna upplever som mest negativ och som leder till mest belastning i arbetet är känslan otillräcklighet. Lärarna uppfattar i hög utsträckning den egna känslohanteringen som ett individuellt problem, men ser flera olika möjligheter till förändrad organisation som skulle kunna minska den emotionella arbetsbelastningen exempelvis regelbundna samtal med kollegor om känslomässiga utmaningar i arbetet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68649
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (517.3Kb)
Datum
2021-06-21
Författare
Eriksson, Eleonora
Nyckelord
lärare
relationer
emotionell arbetsbelastning
känsloarbete
Serie/rapportnr.
Master
VT21 IPS PDAU62
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV