Elevassistent eller elevassistent?
En kvantitativ enkätstudie om elevassistentens arbetsuppgifter i olika delar av grundsärskolan
Abstract
Syftet med denna studie är att synliggöra elevassistentens arbetsuppgifter, hur ofta de utförs
och eventuella skillnader i frekvens mellan grundsärskolans två kursplaner samt hur viktig
relationen till specialläraren är för elevassistenten och varför.
Med kvantitativ metod har data som behövs för att kunna ge en bild av elevassistentens
yrkesroll i grundsärskolans två olika delar utifrån frågeställningarna samlats in. Det var slutna
och öppna frågor i en digital enkät som elevassistenter runt om i södra Sverige fått möjlighet
att svara på.
För att kunna synliggöra studiens resultat och koppla dessa till frågeställningar och syfte har vi
lutat oss mot rollteori samt en anpassad teori baserad på Gunnar Bergs frirumsmodell.
Resultatet har byggt på 75 deltagare och visar på skillnader men också likheter i hur ofta
arbetsuppgifterna sker mellan de två kursplanerna, ämnen och ämnesområden som elever i
grundsärskolan kan läsa. Centrala arbetsuppgifter som ofta utförs i hela grundsärskolan är att
hjälpa/assistera elever i lärarledd undervisning, att assistera elever till rätt ställe och att
observera/vänta på att elever behöver hjälp. Den allra vanligaste arbetsuppgiften för
elevassistenter i ämnen är att vara med sina elever på rast och för elevassistenterna inom
ämnesområden är det att utföra omsorgsarbete som den allra vanligaste arbetsuppgiften. Det är
vanligare för elevassistenter inom ämnen att både förbereda lektioner och att efterarbeta
lektioner. Inom ämnesområden är det vanligare att städa utan elever Relationen mellan
speciallärare/klasslärare och elevassistent utmärker sig som mycket viktig. De viktigaste
arbetsuppgifterna som framkom var att elevassistenterna tycker att eleverna ska få en så bra dag
som möjligt. Det gick att urskilja en skillnad i att elevassistenter i ämnen belyser skolarbetet
som viktigt något som inte nämns i lika stor utsträckning hos elevassistenter i ämnesområden.
Resultatet visar på en yrkesroll som innehåller många olika uppgifter och svår att definiera.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-06-21Author
Engdahl, Paul
Sigfrid, Jessica
Keywords
elevassistent
grundsärskola
arbetsuppgift
speciallärare
Series/Report no.
Magister
VT21 IPS SLU601
Language
swe