• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevassistent eller elevassistent?

En kvantitativ enkätstudie om elevassistentens arbetsuppgifter i olika delar av grundsärskolan

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att synliggöra elevassistentens arbetsuppgifter, hur ofta de utförs och eventuella skillnader i frekvens mellan grundsärskolans två kursplaner samt hur viktig relationen till specialläraren är för elevassistenten och varför. Med kvantitativ metod har data som behövs för att kunna ge en bild av elevassistentens yrkesroll i grundsärskolans två olika delar utifrån frågeställningarna samlats in. Det var slutna och öppna frågor i en digital enkät som elevassistenter runt om i södra Sverige fått möjlighet att svara på. För att kunna synliggöra studiens resultat och koppla dessa till frågeställningar och syfte har vi lutat oss mot rollteori samt en anpassad teori baserad på Gunnar Bergs frirumsmodell. Resultatet har byggt på 75 deltagare och visar på skillnader men också likheter i hur ofta arbetsuppgifterna sker mellan de två kursplanerna, ämnen och ämnesområden som elever i grundsärskolan kan läsa. Centrala arbetsuppgifter som ofta utförs i hela grundsärskolan är att hjälpa/assistera elever i lärarledd undervisning, att assistera elever till rätt ställe och att observera/vänta på att elever behöver hjälp. Den allra vanligaste arbetsuppgiften för elevassistenter i ämnen är att vara med sina elever på rast och för elevassistenterna inom ämnesområden är det att utföra omsorgsarbete som den allra vanligaste arbetsuppgiften. Det är vanligare för elevassistenter inom ämnen att både förbereda lektioner och att efterarbeta lektioner. Inom ämnesområden är det vanligare att städa utan elever Relationen mellan speciallärare/klasslärare och elevassistent utmärker sig som mycket viktig. De viktigaste arbetsuppgifterna som framkom var att elevassistenterna tycker att eleverna ska få en så bra dag som möjligt. Det gick att urskilja en skillnad i att elevassistenter i ämnen belyser skolarbetet som viktigt något som inte nämns i lika stor utsträckning hos elevassistenter i ämnesområden. Resultatet visar på en yrkesroll som innehåller många olika uppgifter och svår att definiera.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68652
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (1.915Mb)
Datum
2021-06-21
Författare
Engdahl, Paul
Sigfrid, Jessica
Nyckelord
elevassistent
grundsärskola
arbetsuppgift
speciallärare
Serie/rapportnr.
Magister
VT21 IPS SLU601
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV