• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När professioner möts

En intervjustudie om lekterapeuters och lärares upplevelser av tvärprofessionell samverkan

Sammanfattning
Syfte: Syftet är att undersöka hur lekterapeuter och lärare upplever samverkan mellan lekterapi och förskola/förskoleklass. Syftet besvaras genom följande frågeställningar: • Hur upplever lärarna och lekterapeuterna att samverkan organiseras mellan lekterapin och förskolan/förskoleklassen? • Hur upplevs möjligheter och utmaningar för samverkan av lärare och lekterapeuter? • Vad upplever lärare och lekterapeuter att samverkan kan generera? Teori: Den teoretiska utgångspunkten baseras på fenomenologi då det är informanternas upplevelser av fenomenet som undersöks. Studien utgår även från teoretiska resonemang om samverkan som berör möjligheter och utmaningar för att samverka tvärprofessionellt. Metod: Studien är en kvalitativ intervjustudie där intervjuer genomförts med tre lärare i förskola eller förskoleklass och fyra lekterapeuter med syfte att undersöka deras upplevelser av tvärprofessionell samverkan. Resultat: Resultatet visar att både lekterapeuter och lärare upplever att det är av stor vikt att bedriva en tvärprofessionell samverkan för att främja barnets delaktighet och tillhörighet. Det framkommer också att organisatoriska förutsättningar har en tendens att påverka hur väl respektive yrkesprofession kan genomföra sina åtaganden. Dessutom upplever lekterapeuterna att samverkan fordrar vårdnadshavares engagemang och förståelse för att samverkan mellan de båda verksamheterna och hemmet gynnar barnet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68654
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (643.6Kb)
Datum
2021-06-21
Författare
Eriksson Börjesson, Kim
Fredriksson, Sofia
Nyckelord
lekterapi
förskola
förskoleklass
tvärprofessionell samverkan
långtidssjuka barn
fenomenologi
Serie/rapportnr.
Magister
VT21 IPS SPP601
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV