När professioner möts
En intervjustudie om lekterapeuters och lärares upplevelser av tvärprofessionell samverkan
Sammanfattning
Syfte:
Syftet är att undersöka hur lekterapeuter och lärare upplever samverkan mellan lekterapi och
förskola/förskoleklass. Syftet besvaras genom följande frågeställningar:
• Hur upplever lärarna och lekterapeuterna att samverkan organiseras mellan lekterapin
och förskolan/förskoleklassen?
• Hur upplevs möjligheter och utmaningar för samverkan av lärare och lekterapeuter?
• Vad upplever lärare och lekterapeuter att samverkan kan generera?
Teori:
Den teoretiska utgångspunkten baseras på fenomenologi då det är informanternas upplevelser
av fenomenet som undersöks. Studien utgår även från teoretiska resonemang om samverkan
som berör möjligheter och utmaningar för att samverka tvärprofessionellt.
Metod:
Studien är en kvalitativ intervjustudie där intervjuer genomförts med tre lärare i förskola eller
förskoleklass och fyra lekterapeuter med syfte att undersöka deras upplevelser av
tvärprofessionell samverkan.
Resultat:
Resultatet visar att både lekterapeuter och lärare upplever att det är av stor vikt att bedriva en
tvärprofessionell samverkan för att främja barnets delaktighet och tillhörighet. Det
framkommer också att organisatoriska förutsättningar har en tendens att påverka hur väl
respektive yrkesprofession kan genomföra sina åtaganden. Dessutom upplever lekterapeuterna
att samverkan fordrar vårdnadshavares engagemang och förståelse för att samverkan mellan de
båda verksamheterna och hemmet gynnar barnet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-06-21Författare
Eriksson Börjesson, Kim
Fredriksson, Sofia
Nyckelord
lekterapi
förskola
förskoleklass
tvärprofessionell samverkan
långtidssjuka barn
fenomenologi
Serie/rapportnr.
Magister
VT21 IPS SPP601
Språk
swe