• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vet du varför du är här idag?" - En litteraturöversikt över sjuksköterskans strategier för att främja barns delaktighet i sjukhusvård

'Do you know why you are here today?'

Abstract
Bakgrund: Trots det allmänt och offentligt erkännandet av barns rättigheter till delaktighet i sjukvården, finns det fortfarande kunskapsbrist och forskningsluckor som relaterar till barns delaktighet i hälso- och sjukvården. Det saknas dokumenterad strategier som sjuksköterskor kan använda för att främja barns delaktighet. Barn blir ofta exkluderade under vårdprocessen på grund av att sjuksköterskan är brist på kunskaper. Syfte: Syftet av denna studie är att undersöka vilka strategier som sjuksköterskan kan använda för att främja barns delaktighet gällande sin vård på sjukhus. Metod: Denna studie är en litteraturöversikt där författarna genomförde en innehållsanalys med induktiv ansats. Elva kvalitativa vetenskapliga artiklar hittades via PubMed, Cinahl och Google Scholar. Författarna gjorde kvalitetsbedömning med hjälp av SBU granskningsmall. Artiklarna analyserades genom granskning, kodning, tematisering/kategorisering och syntetisering. Resultat: Presentation av resultat utgår ifrån tre huvudtema: Kommunikation, Vårdrelation, samt Empowerment. Resultatet avslöjar att sjuksköterskans förmåga att kommunicera, förmåga att bygga en positiv relation med barn, och att dela makt med barn, avgör om barn kan lyckas med att involveras i sin vård. Dessa fynd indikerar att sjuksköterskan behöver förbättra sina arbetsrutiner, och utveckla sin kompetens för att främja barnets delaktighet. Slutsats: Resultatet visar på en mängd möjliga strategier för sjuksköterskan för att främja barnets delaktighet, dessa är relevant för alla sjuksköterskor oavsett utbildningsnivå. Strategierna kan appliceras på de flesta vårdinrättningar samtidigt som det behövs tydliga riktlinjer på sjukhus för att optimera rutiner för att främja delaktighet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68851
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_68851_1.pdf (457.1Kb)
Date
2021-06-28
Author
Premberg, Shuang
Åhlin, Idun
Keywords
Barn, delaktighet, sjuksköterska, strategi, sjukhus
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV