• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Vet du varför du är här idag?" - En litteraturöversikt över sjuksköterskans strategier för att främja barns delaktighet i sjukhusvård

'Do you know why you are here today?'

Sammanfattning
Bakgrund: Trots det allmänt och offentligt erkännandet av barns rättigheter till delaktighet i sjukvården, finns det fortfarande kunskapsbrist och forskningsluckor som relaterar till barns delaktighet i hälso- och sjukvården. Det saknas dokumenterad strategier som sjuksköterskor kan använda för att främja barns delaktighet. Barn blir ofta exkluderade under vårdprocessen på grund av att sjuksköterskan är brist på kunskaper. Syfte: Syftet av denna studie är att undersöka vilka strategier som sjuksköterskan kan använda för att främja barns delaktighet gällande sin vård på sjukhus. Metod: Denna studie är en litteraturöversikt där författarna genomförde en innehållsanalys med induktiv ansats. Elva kvalitativa vetenskapliga artiklar hittades via PubMed, Cinahl och Google Scholar. Författarna gjorde kvalitetsbedömning med hjälp av SBU granskningsmall. Artiklarna analyserades genom granskning, kodning, tematisering/kategorisering och syntetisering. Resultat: Presentation av resultat utgår ifrån tre huvudtema: Kommunikation, Vårdrelation, samt Empowerment. Resultatet avslöjar att sjuksköterskans förmåga att kommunicera, förmåga att bygga en positiv relation med barn, och att dela makt med barn, avgör om barn kan lyckas med att involveras i sin vård. Dessa fynd indikerar att sjuksköterskan behöver förbättra sina arbetsrutiner, och utveckla sin kompetens för att främja barnets delaktighet. Slutsats: Resultatet visar på en mängd möjliga strategier för sjuksköterskan för att främja barnets delaktighet, dessa är relevant för alla sjuksköterskor oavsett utbildningsnivå. Strategierna kan appliceras på de flesta vårdinrättningar samtidigt som det behövs tydliga riktlinjer på sjukhus för att optimera rutiner för att främja delaktighet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68851
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_68851_1.pdf (457.1Kb)
Datum
2021-06-28
Författare
Premberg, Shuang
Åhlin, Idun
Nyckelord
Barn, delaktighet, sjuksköterska, strategi, sjukhus
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV