ETT FLÖDE FYLLT AV REKLAM - En kvalitativ studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Instagram
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenskars upplevelser av reklambudskap
på Instagram.
Teori: Uses and gratifications och Model of attitudes towards advertising.
Metod: Kvalitativa fokusgrupper.
Material: Två fokusgruppsintervjuer med olika åldersgrupper: Generation Z och
Millennials.
Resultat: Resultatet av studien visar att det finns en ambivalens i attityderna gällande
reklam på Instagram. Reklamtypen som respondenterna generellt hade en
positivare attityd till är den förtjänade och ägda reklamen. Den reklamtyp som
respondenterna hade mest negativa associationer till var den köpta reklamen,
där de kände både positiva och negativa känslor till faktumet att den är riktad.
Målgrupperna använde sig av Instagram men där olika behov tillfredsställs
beroende på motiv till användning, vilket också hade en betydelse när det kom
till hur de mottog reklamen på mediet. Vad som stack ut i resultatet var främst
att de yngre respondenterna knappt såg reklamen i flödet, till skillnad från de
respondenter som var äldre där fokus var större på reklamen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-07-01Author
Broeren, Lisa
Keywords
Attityder, upplevelser,inställning, Instagram, köpt reklam, ägd reklam, förtjänad reklam, uses and gratifications, word-ofmouth.
Series/Report no.
1156
Language
swe