• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nyanlända elever och kritiskt tänkande: En intervjustudie om möjligheter och utmaningar

Newly arrived students and critical thinking: an interview study on opportunities and challenges

Abstract
Integration och demokrati är två högaktuella samhällsfrågor i Sverige. En lyckad inkludering av nyanlända elever i svenska skolan kan erbjuda dessa unga samhällsmedborgare de förutsättningarna som behövs för ett aktivt deltagande i den svenska demokratin. Kritiskt tänkande och demokrati går hand i hand och därför är det viktigt att möjliggöra utvecklingen av kritiskt tänkande hos individer. Den aktuella uppsatsen är en kvalitativ studie som undersöker nyanlända elevers upplevelse och erfarenhet av kritiskt tänkande i undervisningen i svenska skolan och under deras tidigare skolgång. Syftet med studien är att kartlägga deras utvecklingsmöjligheter samt utmaningar inom svenska skolan avseende kritiskt tänkande, speciellt med hänsyn till deras bakgrund. I studien utfördes ganska långa individuella intervjuer med fem nyanlända ungdomar med ursprung i mellanöstern. Det insamlade materialet analyserades både induktivt och deduktivt där vi också har tagit hjälp av teorin om den dolda läroplanen. Resultatet visar att kritiskt tänkande var nästintill obefintligt och till och med oönskat under dessa elevers tidigare skolbakgrund. I svenska skolan har de däremot ofta jobbat med uppgifter relaterade till kritiskt tänkande. De flesta deltagarna i studien upplever att det är intressant och givande att arbeta med dessa uppgifter. Samtidigt uppger en majoritet att det har, åtminstone i början, varit utmanande med arbetet. Bakgrunden har många gånger haft betydelse för dessa elevers utvecklingsmöjligheter i kritiskt tänkande. Saknad av tidigare erfarenhet av kritiskt tänkande i undervisningen kan ibland innebära en tröskel. Otillräckliga kunskaper i svenska och om svenska kulturen och samhällsnormer är också bland begränsningarna. Bakgrunden har dock ibland erbjudit dem möjligheter då deras tidigare erfarenheter har varit en tillgång för dem.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69080
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_69080_1.pdf (672.0Kb)
Date
2021-07-05
Author
Kadhum, Zahra
Mehrpour, Minoo
Keywords
Kritiskt tänkande, nyanlända elever, den dolda läroplanen, bakgrundens betydelse
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV