• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolan

The power of established knowledge – a study of non-western literature in literature textbooks for the Upper Secondary school

Abstract
Denna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk litteratur framställs i svenskämnets läromedel studeras tre läroböcker från olika årtionden som behandlar just ämnesområdet litteratur. Undersökningen söker besvara i vilken omfattning icke-västerländsk litteratur beskrivs och vad för kunskap som förmedlas och tillskrivs värde. I denna ansats utförs en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys som grundar sig på postkolonial teori och på teorier om hur läromedel, diskurser och värden fungerar. Av analysen framgår att den västerländska litteraturen fått en tydligt framträdande och dominerande roll i studiens material. Betydligt fler västerländska än icke-västerländska författare nämns och de utgör ett slags ideal som icke-västerländsk litteratur jämförs med. Den icke-västerländska litteraturen beskrivs kortfattat och återges återkommande i en västerländsk kontext som utvecklar resonemangen om det västerländska. Slutsatsen blir att den icke-västerländska litteraturen inte tillskrivs något eget värde.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69098
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_69098_1.pdf (801.0Kb)
Date
2021-07-06
Author
Björberg, Elias
Bengtsson, Jonas
Keywords
läromedelsanalys, icke-västerländsk litteratur, svenskundervisning, postkolonialism, kvantitativ analys, innehållsanalys, performativitet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV