Den etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolan
The power of established knowledge – a study of non-western literature in literature textbooks for the Upper Secondary school
Sammanfattning
Denna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur
i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk
litteratur framställs i svenskämnets läromedel studeras tre läroböcker från olika årtionden
som behandlar just ämnesområdet litteratur. Undersökningen söker besvara i vilken omfattning
icke-västerländsk litteratur beskrivs och vad för kunskap som förmedlas och tillskrivs
värde. I denna ansats utförs en kvantitativ och en kvalitativ innehållsanalys som grundar sig på
postkolonial teori och på teorier om hur läromedel, diskurser och värden fungerar.
Av analysen framgår att den västerländska litteraturen fått en tydligt framträdande och dominerande
roll i studiens material. Betydligt fler västerländska än icke-västerländska författare
nämns och de utgör ett slags ideal som icke-västerländsk litteratur jämförs med. Den icke-västerländska
litteraturen beskrivs kortfattat och återges återkommande i en västerländsk kontext
som utvecklar resonemangen om det västerländska. Slutsatsen blir att den icke-västerländska
litteraturen inte tillskrivs något eget värde.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-07-06Författare
Björberg, Elias
Bengtsson, Jonas
Nyckelord
läromedelsanalys, icke-västerländsk litteratur, svenskundervisning, postkolonialism, kvantitativ analys, innehållsanalys, performativitet
Språk
swe