• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar hur stor du är. Elevers uppfattningar om astronomiska objekts storlek och skala.

Twinkle twinkle little star, how I wonder what size you are. Pupils’ conceptions about astronomical objects and scale.

Sammanfattning
Den här studien är en del av det svenska forskningsprojektet Storlek och skala i universum vid Nationellt resurscentrum för fysik, vars syfte är att undersöka elevers uppfattningar om storlek och avstånd för att kunna skapa bättre förståelse för hur det skall undervisas. Storlek och avstånd är ett underforskat område inom både svensk och internationell utbildningsinriktad astronomiforskning. Denna studie har i sin tur som syfte att bidra till forskningen genom att undersöka svenska mellanstadieelevers uppfattningar om fem astronomiska objekt samt dessas relativa skala. Dessa objekt är planet, stjärna, solsystem, galax och universum. Två forskningsfrågor har styrt undersökningen; Hur rangordnar och beskriver eleverna de ovan nämnda astronomiska objekten? Vilka uppfattningar och vardagsföreställningar, om några, har eleverna om dessa astronomiska objekt? Undersökningen är utförd med ett datainsamlingsinstrument som tidigare använts i två andra internationella studier. Flera analyser har gjorts, bland annat frekvensanalys av felplaceringar av elevernas rangordning av objekten och innehållsanalys av fritextsvar. Analyserna visar att eleverna i stor utsträckning placerar stjärna före planet och att de har en variation av felaktiga uppfattningar, så kallade vardagsföreställningar, om att stjärnor är små. En del av eleverna placerar också galax före solsystem. Men elevernas beskrivningar av solsystem är generellt sett mer adekvata i förhållande till beskrivningarna av galax. Dessa resultat stämmer överens med vad som framkommit av tidigare forskning. Studien argumenterar utifrån detta att kunskap om vad stjärnor är och hur stora de är behövs för att också förstå vad galaxer är samt korrekt kunna rangordna objekten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69138
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_69138_4.pdf (794.8Kb)
Datum
2021-07-08
Författare
Lindgren, Sarah
Nyckelord
Astronomy Education Research, astronomi, planet, stjärna, solsystem, galax, universum, storlek, avstånd, vardagsföreställningar
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV