Show simple item record

dc.contributor.authorZachrisson, Ebba
dc.date.accessioned2021-07-08T08:54:39Z
dc.date.available2021-07-08T08:54:39Z
dc.date.issued2021-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69140
dc.description.abstractStudien syftar till att undersöka hur laborativt material är representerat i läroböckerna Favorit matematik 2 och Prima Matematik 2 med fokus på läroböckernas arbetsböcker. Det görs genom att undersöka och besvara två forskningsfrågor: ”Vilket laborativt material används och hur ofta används det laborativa materialet?” samt ”Vilka uppgifter skapar möjlighet för användande av laborativt material?”. I studien används en kvantitativ innehållsanalys som metodinstrument för att analysera läroböckernas arbetsböcker. Totalt görs en innehållsanalys av fyra arbetsböcker: Mera Favorit matematik 2a, Favorit matematik 2b, Prima Matematik 2a och Prima Matematik 2b. Arbetsböckernas innehåll analyseras med hjälp av tre olika kodningsscheman och därefter används beskrivande statistik och frekvenstabeller för att sammanställa resultatet och jämföra de olika arbetsböckerna med varandra. Slutligen diskuteras vilken betydelse som representationen av laborativt material i arbetsböckerna kan ha på elevernas matematiska förståelse. I studien framkommer det att laborativt material är representerat i relativt liten utsträckning i alla fyra arbetsböcker. Samtliga arbetsböcker innehåller uppgifter där laborativt material används men variationen av laborativt material i arbetsböckerna är liten och frekvensen hos respektive laborativt material sett till användandet är låg. Studiens resultat visar även att samtliga arbetsböcker domineras av rutinuppgifter där färdighetsträning hamnar i fokus.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectlaborativt material, lärobok, matematik, elevers matematiska förståelse, grundskola, lågstadiet, kvantitativ innehållsanalyssv
dc.titleEn sak i taget? En kvantitativ innehållsanalys av hur laborativt material är representerat i två olika läroböcker i matematik.sv
dc.title.alternativeOne thing at a time? A quantitative content analysis of how manipulative materials are represented in two different textbooks in mathematics.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record