Show simple item record

dc.contributor.authorGustavsson, Caroline
dc.date.accessioned2021-07-08T09:26:41Z
dc.date.available2021-07-08T09:26:41Z
dc.date.issued2021-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69143
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka om yngre elevers olika läsförmågor påverkar deras kunskapsinhämtning och prestationer i flera olika skolämnen. Studien utformades genom intervjuer med både elever och lärare för att belysa detta ur två olika perspektiv. Skolverket (2016) beskriver läsförmåga som en individuell rättighet för att kunna vara en del av det demokratiska samhälle vi lever i. Behovet av god läsförmåga beskrivs i flera ämnen i läroplanen men diskuteras explicit mer sällan kopplade till andra ämnen än svenska. Mot bakgrund av att läsförmåga är ett viktigt redskap för människans kunskapsinhämtning innehåller denna studie två frågeställningar: Kan yngre elever koppla egen läsning och läsförmåga som ett verktyg att främja utveckling i alla skolämnen? och Hur beskriver lärare elevers läsförmåga i relation till elevers prestationer i övriga skolämnen? Studien genomfördes utifrån kvalitativ metod. Det empiriska materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer med tolv elever och två lärare. Intervjuerna genomfördes på en skola i årskurs 1 och årskurs 3. Intervjuerna transkriberades och analyserades utifrån tematisk analys och resultatet från elevintervjuerna och lärarintervjuerna presenterades i separata delar. Resultatet i den genomförda studien tyder på att elever med god läsförmåga tenderar att prestera väl i olika skolämnen. Det indikerar även att läsförmåga i olika ämnen blir ett allt viktigare redskap för varje årskurs. Det framkommer även att svårigheter i läsförmåga kan utgöra ett hinder i undervisningen, och då inte minst i andra ämnen än svenska, och att läsmotivation är en viktig faktor i elevers läsutveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectLäsförmåga, läsförståelse, läsutveckling, läsvana, läsmotivationsv
dc.titleElevers och lärares tal om läsförmåga i alla ämnen – En jämförande intervjustudiesv
dc.title.alternativePupils and teachers discourse about reading ability in all subjects – A comparative interview studysv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record