• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inkluderingsprocessen av nyanlända elever i teori och praktik - en forskningsstudie om mötet mellan nyanlända elever och den svenska skolan.

The inclusion process of newly arrived students in theory and practice - a research study on the meeting between newly arrived students and the Swedish school.

Abstract
Syftet med undersökningen var att se hur inkluderingsprocessen i teori och praktik överensstämmer och hur lärare och elever beskriver sina upplevelser av mötet med varandra. Undersökningen är utförd med en kvalitativ metod och en socialkonstruktivistiskt samt nyinstitutionell teori. Datainsamlingen skedde med hjälp av mailintervjuer och intervjuer via ombud. I undersökningen deltog 15 lärare och 5 nyanlända elever. I början av uppsatsen presenteras bakgrund och tidigare forskning inom området. Utifrån de svar som samlades in i undersökningen genomfördes en kvalitativ analys av data där svårigheter och möjligheter av dessa möten presenteras samt frågan kring hur de olika beskrivningarna kan tolkas i relation till målet om en likvärdig skola. De resultat som framkom i undersökningen visade att det i flera fall ansågs svårt att dels få till en lyckad och skyndsam inkludering men också att flera av de lärare som deltog i undersökningen uttryckte att det var svårt att tillgodose eleverna en likvärdig utbildning. I resultatet finns även flera förslag samt önskningar om vad som borde förändras för att möjliggöra inkludering samt likvärdig utbildning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69144
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_69144_1.pdf (624.8Kb)
Date
2021-07-08
Author
Olofsson Knutsson, Sanna
Keywords
nyanlända elever, inkludering, integrering, exkludering, likvärdig skola, svårigheter, möjligheter
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV