Inkluderingsprocessen av nyanlända elever i teori och praktik - en forskningsstudie om mötet mellan nyanlända elever och den svenska skolan.
The inclusion process of newly arrived students in theory and practice - a research study on the meeting between newly arrived students and the Swedish school.
Sammanfattning
Syftet med undersökningen var att se hur inkluderingsprocessen i teori och praktik
överensstämmer och hur lärare och elever beskriver sina upplevelser av mötet med varandra.
Undersökningen är utförd med en kvalitativ metod och en socialkonstruktivistiskt samt
nyinstitutionell teori. Datainsamlingen skedde med hjälp av mailintervjuer och intervjuer via
ombud. I undersökningen deltog 15 lärare och 5 nyanlända elever. I början av uppsatsen
presenteras bakgrund och tidigare forskning inom området. Utifrån de svar som samlades in i
undersökningen genomfördes en kvalitativ analys av data där svårigheter och möjligheter av
dessa möten presenteras samt frågan kring hur de olika beskrivningarna kan tolkas i relation till
målet om en likvärdig skola. De resultat som framkom i undersökningen visade att det i flera
fall ansågs svårt att dels få till en lyckad och skyndsam inkludering men också att flera av de
lärare som deltog i undersökningen uttryckte att det var svårt att tillgodose eleverna en likvärdig
utbildning. I resultatet finns även flera förslag samt önskningar om vad som borde förändras
för att möjliggöra inkludering samt likvärdig utbildning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-07-08Författare
Olofsson Knutsson, Sanna
Nyckelord
nyanlända elever, inkludering, integrering, exkludering, likvärdig skola, svårigheter, möjligheter
Språk
swe