Samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning - Metoder som ökar samarbetes kvalitet ur lågstadielärares perspektiv
Collaboration in an algebra-oriented mathematics lesson – Methods that improve the quality of collaboration from the perspective of primary school teachers
Sammanfattning
Denna kvalitativa fallstudie ett examensarbete i slutet av grundskollärarprogrammet F-3. Studiens idé och struktur är inspirerad av en liknande forskning av Staples (2008). Studien handlar
om metoder som lågstadielärare anser ökar kvaliteten på samarbete i en algebra-inriktad matematikundervisning. Kopplat till detta efterfrågar studiens frågeställningar vilka arbetsmetoder
som enligt lågstadielärare ökar kvaliteten av ett samarbete i en algebralektion och vilka faktorer
som påverka detta val. Detta område är relevant därför att matematik, speciellt algebra, används
frekvent i människors vardagsliv. En kombination av individuellt- och samarbete i undervisningen leder till en utveckling av elevers förmåga att använda matematik i vardagliga sociala
sammanhang. Eftersom individuellt arbete är mer frekvent är det relevant att genomföra en
kvalitativ undersökning för att utforska hur användningen av samarbete i matematik kan ökas.
Studien utgår från årskurs tre lärares lektionsplaneringar. Dessa är grundade i algebraiska läroboksuppgifter. Efter att lärarnas anteckningar insamlades genomfördes individuella, semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna sammanställdes med sex lärare från svenska skolor. Intervjuerna transkriberades och analyserades, kopplat till lektionsplaneringarna, i en deduktiv temananalys. De teman som framhävdes i temananalysen är undervisningens struktur, positiv arbetsmiljö och den praktiska undervisningsmiljön.
De viktigaste resultaten är att lärarna i studien anser att samarbetets kvalitet ökas genom att
inleda ett positivt arbetsklimat redan i årskurs ett. I fokus står skapandet av trygghet, tillhörighet
och respekt. Förutom lärarens roll som en kommunikativ förebild är dessutom lärarens ansvar
att lägga fram sociala normer väsentligt. Lika viktigt är elevernas eget ansvar att upprätthålla
ett positivt arbetsklimat. Detta görs genom att visa engagemang i sitt eget och andras lärande,
delaktighet och inkludering. För att öka samarbetets kvalitet krävs det även en samarbetsinbjudande arbetsmiljö och lärarens val av processinriktade uppgifter och stödinsatser. Hur elever delas in i grupper spelar slutligen också en central roll.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-07-08Författare
Esst, Karolina
Nyckelord
Lågstadiet, matematik, samarbete, algebra, undervisningens struktur, positiv arbetsmiljö, praktisk undervisningsmiljö
Språk
swe