• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialpedagogers perspektiv på handledning med lärare i årskurs F-9

En fenomenologisk intervjustudie av åtta specialpedagogers upplevelser

Sammanfattning
Abstract Handledning är det område som studerades eftersom behovet ansågs vara stort för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet i skolan. Handledning har ökat i samhället på grund av globalisering, nätverk, media och den snabba utvecklingen som dagens informationssamhälle har gått igenom. Vi ville undersöka hur specialpedagoger upplever handledning och hur den stödjer lärarnas behov av reflektion och utveckling. Syfte: syftet med studien var att undersöka hur specialpedagoger upplever handledning utifrån lärarnas behov av reflektion och utveckling. Dessutom var ambitionen att öka kunskapen om specialpedagogers upplevelser av möjligheter och hinder med handledning med lärare som arbetar i årskurs F-9. Teori: En fenomenologisk ansats som forskningsmetod användes som utgångspunkt för att presentera handledning. Systemteori användes för att framhäva bland annat förståelse och tolkning av praktik utifrån egen tolkning av specialpedagogernas upplevelser och relationer. Metod: Undersökningen i studien genomfördes med kvalitativ forskningsstrategi och empiri samlades in genom semistrukturerad intervju med åtta erfarna specialpedagoger. Resultat: Studiens resultat visade att det finns ett stort behov av handledning i skolvärlden. I studien framgick det att specialpedagogerna upplevde att en stor del av det specialpedagogiska uppdraget är åtgärdande och inte förebyggande. Studien bekräftade att handledning kan främja det förebyggande arbete i skolan på individ-, grupp- och organisationsnivå. Studien visade att handledning är ett effektivt verktyg i lärarens kompetensutveckling för att den ger läraren möjlighet till reflektion över sin yrkesprofession som förhoppningsvis leder till förbättring i skolans värld.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69259
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (535.4Kb)
Datum
2021-08-05
Författare
Abdullahresul, Gåna
Talusi, Vian
Nyckelord
handledning
specialpedagogens upplevelse
fenomenologi
specialpedagogens uppdrag
reflektion
Serie/rapportnr.
Magister
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV