Show simple item record

dc.contributor.authorHolmquist, Kristoffer
dc.date.accessioned2021-08-16T11:19:39Z
dc.date.available2021-08-16T11:19:39Z
dc.date.issued2021-08-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69366
dc.descriptionThis study examines the development of nominalizations among adult L2 learners of Swedish. Use of derivational suffixes “-het”, “-skap” and “-(ing)” as well as their occurrence in various distinct nominalizations was tested in L2 learner essays (N=339) graded at CEFR levels A1–C2, and compared with corresponding frequencies in a corpus of textbooks in Swedish as a Second Language, as well as with texts belonging to mixed genres and produced by L1 speakers of Swedish. The results show that the overall occurrence of the selected suffixes as well as occurrence in distinct nominalizations increase as learners grow more advanced. This also applies to the frequencies in the textbooks, while the frequencies and number of distinct nominalizations in the L1 texts far surpass those of the L2 texts and textbooks. The findings are discussed in relation to morpheme families and the need for further research is emphasized.sv
dc.description.abstractDen här studien undersöker utveckling av nominaliseringar bland vuxna andraspråksinlärare av svenska. Bruket av avledningssuffixen ”-het”, ”-skap” och ”-(n)ing” samt deras förekomst i olika distinkta nominaliseringar testades i andraspråksinlärares uppsatser (N=339) uppskattade att motsvara CEFR-nivåer A1-C2, och jämfördes med motsvarande frekvenser i en korpus med kursböcker i svenska som andraspråk samt med text från blandade genrer som skrivits av modersmålstalare av svenska. Resultatet visar att de utvalda suffixens totala förekomst liksom förekomst i distinkta nominaliseringar är högre hos mer avancerade inlärare och att kursböckerna uppvisar en liknande ökning, medan modersmålstalarnas texter vida överstiger de andra vad gäller båda värdena. Resultatet relateras till inlärarnas utveckling av morfemfamiljer och behovet av vidare forskning diskuteras.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectsuffixsv
dc.subjectavledningsv
dc.subjectnominaliseringsv
dc.subjectinlärarspråksv
dc.subjectinlärarkorpusforskningsv
dc.titleNominaliseringar i inlärarsvenska. en korpusanalys av affixanvändning i inlärares skriftliga produktion, kursböcker i svenska som andraspråk och modersmålstalares skrivna svenskasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record