• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nominaliseringar i inlärarsvenska. en korpusanalys av affixanvändning i inlärares skriftliga produktion, kursböcker i svenska som andraspråk och modersmålstalares skrivna svenska

Sammanfattning
Den här studien undersöker utveckling av nominaliseringar bland vuxna andraspråksinlärare av svenska. Bruket av avledningssuffixen ”-het”, ”-skap” och ”-(n)ing” samt deras förekomst i olika distinkta nominaliseringar testades i andraspråksinlärares uppsatser (N=339) uppskattade att motsvara CEFR-nivåer A1-C2, och jämfördes med motsvarande frekvenser i en korpus med kursböcker i svenska som andraspråk samt med text från blandade genrer som skrivits av modersmålstalare av svenska. Resultatet visar att de utvalda suffixens totala förekomst liksom förekomst i distinkta nominaliseringar är högre hos mer avancerade inlärare och att kursböckerna uppvisar en liknande ökning, medan modersmålstalarnas texter vida överstiger de andra vad gäller båda värdena. Resultatet relateras till inlärarnas utveckling av morfemfamiljer och behovet av vidare forskning diskuteras.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
This study examines the development of nominalizations among adult L2 learners of Swedish. Use of derivational suffixes “-het”, “-skap” and “-(ing)” as well as their occurrence in various distinct nominalizations was tested in L2 learner essays (N=339) graded at CEFR levels A1–C2, and compared with corresponding frequencies in a corpus of textbooks in Swedish as a Second Language, as well as with texts belonging to mixed genres and produced by L1 speakers of Swedish. The results show that the overall occurrence of the selected suffixes as well as occurrence in distinct nominalizations increase as learners grow more advanced. This also applies to the frequencies in the textbooks, while the frequencies and number of distinct nominalizations in the L1 texts far surpass those of the L2 texts and textbooks. The findings are discussed in relation to morpheme families and the need for further research is emphasized.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69366
Samlingar
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
Uppsats (2.993Mb)
Datum
2021-08-16
Författare
Holmquist, Kristoffer
Nyckelord
suffix
avledning
nominalisering
inlärarspråk
inlärarkorpusforskning
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV