Show simple item record

dc.contributor.authorRådberg, Viktor
dc.date.accessioned2021-08-23T09:32:18Z
dc.date.available2021-08-23T09:32:18Z
dc.date.issued2021-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69415
dc.description.abstractI denna uppsats analyseras fyra L2 kanjiläromaterial i syftet att försöka konstatera om det finns delar eller aspekter som är mer betydelsefulla för den autonoma studenten av kanji. Gagnés ”Event of Instruction”-teori för instruktionsdesign och Kellers ”ARCS”-teori för motiverande design används i analysen. Dessa teorier har ett antal punkter, där desto fler som används utav material och dess instruktioner desto mer framgångsrik och motiverad blir studenten till sina studier. Undersökningen använder teorierna för att analysera och jämföra materialens instruktioner. Utöver teorierna kommer även materialens ”gruppering och introduktionsordning av kanji”; ”nyckelord och betydelser” och ”kompatibilitet” kort att analyseras. I slutet av analysen har några tabeller ställts upp. Här kan läsaren snabbt se vilka av teoriernas punkter som har täckts av materialen. Analysen visar på att det är några punkter som inte täcks av något material, då materialen är ämnade åt autonoma studenter. Det gemensamma målet med alla materialen är att få studenten att bekanta sig mer vid kanji. Något man kan konstatera är att om skaparen av kanjiläromaterial tar hänsyn till introduktionsordningen av kanji, som att tidigt introducera grafiskt simpla kanji som förekommer i senare kanji, kan studenten komma att bli mer motiverad.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsatser, japanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2021-021sv
dc.subjectjapanskasv
dc.subjectkanjisv
dc.subjectsjälvstudiersv
dc.subjectkursboksv
dc.titleKANJILÄROMATERIAL SETT FRÅN ETT SJÄLVSTUDIEPERSPEKTIVsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record