• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Languages and Literatures / Institutionen för språk och litteraturer (2009-)
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KANJILÄROMATERIAL SETT FRÅN ETT SJÄLVSTUDIEPERSPEKTIV

Sammanfattning
I denna uppsats analyseras fyra L2 kanjiläromaterial i syftet att försöka konstatera om det finns delar eller aspekter som är mer betydelsefulla för den autonoma studenten av kanji. Gagnés ”Event of Instruction”-teori för instruktionsdesign och Kellers ”ARCS”-teori för motiverande design används i analysen. Dessa teorier har ett antal punkter, där desto fler som används utav material och dess instruktioner desto mer framgångsrik och motiverad blir studenten till sina studier. Undersökningen använder teorierna för att analysera och jämföra materialens instruktioner. Utöver teorierna kommer även materialens ”gruppering och introduktionsordning av kanji”; ”nyckelord och betydelser” och ”kompatibilitet” kort att analyseras. I slutet av analysen har några tabeller ställts upp. Här kan läsaren snabbt se vilka av teoriernas punkter som har täckts av materialen. Analysen visar på att det är några punkter som inte täcks av något material, då materialen är ämnade åt autonoma studenter. Det gemensamma målet med alla materialen är att få studenten att bekanta sig mer vid kanji. Något man kan konstatera är att om skaparen av kanjiläromaterial tar hänsyn till introduktionsordningen av kanji, som att tidigt introducera grafiskt simpla kanji som förekommer i senare kanji, kan studenten komma att bli mer motiverad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69415
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för språk och litteraturer
Fil(er)
Student essay (477.8Kb)
Datum
2021-08-23
Författare
Rådberg, Viktor
Nyckelord
japanska
kanji
självstudier
kursbok
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsatser, japanska
SPL 2021-021
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV