KANJILÄROMATERIAL SETT FRÅN ETT SJÄLVSTUDIEPERSPEKTIV
Sammanfattning
I denna uppsats analyseras fyra L2 kanjiläromaterial i syftet att försöka konstatera om det finns delar eller aspekter som är mer betydelsefulla för den autonoma studenten av kanji. Gagnés ”Event of Instruction”-teori för instruktionsdesign och Kellers ”ARCS”-teori för motiverande design används i analysen. Dessa teorier har ett antal punkter, där desto fler som används utav material och dess instruktioner desto mer framgångsrik och motiverad blir studenten till sina studier. Undersökningen använder teorierna för att analysera och jämföra materialens instruktioner. Utöver teorierna kommer även materialens ”gruppering och introduktionsordning av kanji”; ”nyckelord och betydelser” och ”kompatibilitet” kort att analyseras. I slutet av analysen har några tabeller ställts upp. Här kan läsaren snabbt se vilka av teoriernas punkter som har täckts av materialen. Analysen visar på att det är några punkter som inte täcks av något material, då materialen är ämnade åt autonoma studenter. Det gemensamma målet med alla materialen är att få studenten att bekanta sig mer vid kanji. Något man kan konstatera är att om skaparen av kanjiläromaterial tar hänsyn till introduktionsordningen av kanji, som att tidigt introducera grafiskt simpla kanji som förekommer i senare kanji, kan studenten komma att bli mer motiverad.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2021-08-23Författare
Rådberg, Viktor
Nyckelord
japanska
kanji
självstudier
kursbok
Serie/rapportnr.
SPL kandidatuppsatser, japanska
SPL 2021-021
Språk
swe