dc.contributor.author | Nikolova, Katja | |
dc.contributor.author | Villasante, Marcela | |
dc.date.accessioned | 2021-08-27T08:03:03Z | |
dc.date.available | 2021-08-27T08:03:03Z | |
dc.date.issued | 2021-08-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69452 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur
gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att
kunna uppfylla detta syfte har en fenomenologisk kvalitativ ansats använts där
intervjuer med sex gymnasielärare har genomförts. Studien har genomsyrats av ett
induktivt angreppssätt. Genom en tematisk analys har empirin sammanställts och
analyserats. Studien har utgått från följande två frågeställningar:
● Hur ser lärare på betydelsen av sitt ledarskap för skapandet av ett gott
klassrumsklimat?
● Vilka möjligheter och hinder upplever sig lärarna ha för att uppnå ett gott
klassrumsklimat?
En önskan har varit att redovisa olika aspekter av ledarskap i klassrummet och hur ett gott
klassrumsklimat kan uppnås. I undersökandet av vilka egenskaper som är viktigast att ha som
ledare i klassrummet blev det synligt att tydlighet är en av de viktigaste egenskaperna. Även
vikten av att ledaren är trygg i sig själv och har modet att säga ifrån var tydliga och viktiga
egenskaper. Det verkar vara fördelaktigt att en lärare även kan anpassa sin styrning efterhand
som gruppen mognar. Att ha struktur, vara lyhörd och vara en bra förebild anses likaså vara
viktiga ledaregenskaper. En av de mest väsentliga egenskaperna anses vara förmågan att
kunna anpassa sitt ledarskap till elevgrupp och situation. Dessutom blev det tydligt att hur
ledarens relationsarbete ser ut, har en avgörande betydelse för skapandet av ett gott
klassrumsklimat. Ju mer en lärare satsar på att bygga varma relationer med sina elever samt
eleverna emellan, desto bättre klassrumsklimat upplever lärarna att de får. I ett sådant klimat
finns ömsesidig respekt och eleverna känner sig trygga, sedda, lyssnade på, kan prata fritt,
våga göra fel och fråga när de inte förstår. Arbetet med att uppnå ett gott klassrumsklimat
börjar dag ett med en ny klass och pågår kontinuerligt genom hela studietiden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | ledarskap, lärarens ledarskap, klassrumsklimat, relationellt ledarskap | sv |
dc.title | Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv | sv |
dc.title.alternative | The role of leadership for a functioning classroom climate - from high school teacher´s perspective | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |