• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv

The role of leadership for a functioning classroom climate - from high school teacher´s perspective

Abstract
Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en fenomenologisk kvalitativ ansats använts där intervjuer med sex gymnasielärare har genomförts. Studien har genomsyrats av ett induktivt angreppssätt. Genom en tematisk analys har empirin sammanställts och analyserats. Studien har utgått från följande två frågeställningar: ● Hur ser lärare på betydelsen av sitt ledarskap för skapandet av ett gott klassrumsklimat? ● Vilka möjligheter och hinder upplever sig lärarna ha för att uppnå ett gott klassrumsklimat? En önskan har varit att redovisa olika aspekter av ledarskap i klassrummet och hur ett gott klassrumsklimat kan uppnås. I undersökandet av vilka egenskaper som är viktigast att ha som ledare i klassrummet blev det synligt att tydlighet är en av de viktigaste egenskaperna. Även vikten av att ledaren är trygg i sig själv och har modet att säga ifrån var tydliga och viktiga egenskaper. Det verkar vara fördelaktigt att en lärare även kan anpassa sin styrning efterhand som gruppen mognar. Att ha struktur, vara lyhörd och vara en bra förebild anses likaså vara viktiga ledaregenskaper. En av de mest väsentliga egenskaperna anses vara förmågan att kunna anpassa sitt ledarskap till elevgrupp och situation. Dessutom blev det tydligt att hur ledarens relationsarbete ser ut, har en avgörande betydelse för skapandet av ett gott klassrumsklimat. Ju mer en lärare satsar på att bygga varma relationer med sina elever samt eleverna emellan, desto bättre klassrumsklimat upplever lärarna att de får. I ett sådant klimat finns ömsesidig respekt och eleverna känner sig trygga, sedda, lyssnade på, kan prata fritt, våga göra fel och fråga när de inte förstår. Arbetet med att uppnå ett gott klassrumsklimat börjar dag ett med en ny klass och pågår kontinuerligt genom hela studietiden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69452
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_69452_1.pdf (388.6Kb)
Date
2021-08-27
Author
Nikolova, Katja
Villasante, Marcela
Keywords
ledarskap, lärarens ledarskap, klassrumsklimat, relationellt ledarskap
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV