Interaktionell kompetens hos läkare med svenska som andraspråk i relation till språknivå – Samtalsmönster i rollspel med patienter
Abstract
Föreliggande studie tillämpar ett samtalsanalytiskt perspektiv för att undersöka vilka
samtalsmönster som förekommer hos läkare med svenska som andraspråk i rollspel
med patienter. Samtalsanalysen fokuserar på hur läkarna ställer frågor och följer upp
patientens berättelse i relation till den svenska konsultationsmodellen och tidigare
forskning. Vidare syftar studien till att undersöka om läkarnas interaktionella
kompetens varierar beroende på deras behärskning av svenska.
Interaktionell kompetens operationaliseras på så sätt att jag fokuserar på i vilken mån och hur läkarna använder sig av de samtalsverktyg som ingår i den svenska konsultationsmodellen – Kalymnosmodellen – och undersöker om det finns några skillnader i hur väl informanterna använder sig av dem beroende på behärskning av svenska. De samtalsdrag som analyseras är läkarnas frågemönster och kvitton i form av uppbackningar, repetitioner och affektiva kvitton. Syftet med studien konkretiseras
genom följande forskningsfrågor: Hur används samtalsverktyg som frågor och kvitton av läkare med svenska som andraspråk? Finns det några skillnader i hur väl läkare med svenska som andraspråk tillämpar Kalymnosmodellen beroende på språknivå?
Studiens material består av 5 patientsamtal där läkaren befinner sig på B2-nivå och 5 patientsamtal där läkaren befinner sig på C1-nivå enligt Europarådets nivåskala (CEFR). Resultaten visar att patientsamtalen på C1-nivå tenderar att vara mer patientcentrerade i enlighet med Kalymnosmodellen (Larsen 2015) och Patientlagen (Socialstyrelsen 2014). Dessa läkare tillämpar Kalymnosmodellens struktur och använder sig av modellens samtalsverktyg i större utsträckning än läkarna på B2-nivå.
Läkarna på C1-nivå visar en större förmåga att följa upp patientens berättelse och signalera sin förståelse vilket yttrar sig i att de ställer fler utvidgande frågor och i högre grad använder sig av uppbackningar och affektiva gensvar för att kvittera patientens berättelse.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-09-02Author
Maczak, Katarzyna
Keywords
interaktionell kompetens
svenska som andraspråk
patientsamtal
patientcentrering
konsultationsmodell
Kalymnosmodellen
amtalsanalys
rollspel
samtalsmönster
frågemönster
gensvar
kvitton
uppbackningar
repetition
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe