• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför är programmering så svårt? En kvalitativ studie om matematiklärares utmaningar i sin undervisning i programmering

Abstract
Studien grundade sig i tidigare forskningsresultat som konstaterade att många svenska matematiklärare inte kände sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Syftet med studien var lokalisera vilka delar som saknades för att matematiklärarna skulle känna sig tillräckligt förberedda för att undervisa i det. Efter avslutad studie var målet att kunna bygga vidare på resultatet och långsiktigt hjälpa lärare med sin undervisning. Studien fokuserade på att ta reda på vad lärare kände att de saknade och även vad som skiljde lärare som kände sig förberedda och de som inte gjorde det. För en tydligare analys av lärarnas skillnader i förståelse och uppfattning om olika fenomen utgick analysen utifrån begreppet datalogiskt tänkande. Studien som genomförts var en kvalitativ studie där målet var att få en förståelse för hur lärarna själva upplevde sin situation. För att göra detta undersöktes lärarna utifrån en kombination av två teoretiska ramverk, nämligen ”de tre dimensionerna av datalogiskt tänkande” och ”PGK-hierarkin”. Med utgångspunkt i dessa formades en intervjuguide för att besvara samtliga frågeställningar. Efter datainsamlingen genomfördes en analys, vilket gjordes enligt strukturen för en tematisk analys. Resultatet för studien visade att det fanns flera områden som lärarna behövde utveckla för att kunna känna sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Exempel på dessa var förståelsen för ämnesplanen, didaktiska kompetenser och förståelse för programmeringens användning i matematiken. Studien visade även att det fanns skillnader mellan hur lärarna såg på programmering, både inom matematiken och även programmering i allmänhet, där flera lärare saknade förståelse för programmeringens möjligheter. Studien visar även indikationer på att många matematiklärare saknar förståelse för det datalogiska tänkandet, vilket också var en tydlig skillnad mellan lärarna som ansåg sig vara tillräckligt förberedda och de som inte kände sig det.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69554
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_69554_1.pdf (911.8Kb)
Date
2021
Author
Eskola, Julien
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV