• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Storyline: flexibel eller uppstyrd undervisningsmetod? En kvalitativ studie om lärares planering och upplevelse av Storyline

Storyline: flexible or controlled teaching method? A qualitative study of teachers' planning and experience of Storyline

Sammanfattning
Studien är en del av ett aktionsforskningsprojekt som syftar till att utveckla en skolas Storylineverksamhet. Syftet med studien är att få kunskap om hur lärare planerar undervisningen för en Storyline. Frågeställningarna som används för att nå syftet är följande: • Hur tänker lärarna kring planeringsfasen av Storyline? • Vad är lärarnas upplevelse av Storyline som metod? För att besvara studiens frågeställningar har totalt fem semistrukturerade intervjuer genomförts. Empirin har analyserats kvalitativt genom en induktiv tematisk analys. Resultatet visar att lärarna utgår ifrån planeringsmatriser men gör om planeringarna för att passa sin egen klass. Dessa ändringar baseras främst på vilket ämnesinnehåll som lärarna vill fördjupa, ta bort eller lägga till, men även på klassens förutsättningar och yttre omständigheter. Samtliga lärare beskriver att ett av Storylines främsta fördelar är elevernas glädje, driv och engagemang som lärarna upplever lockas fram. Att arbetet är ämnesövergripande och lite friare i sin karaktär beskrivs även som vinster med Storyline. Att implementera matematik och inkludera elever med särskilda behov upplever lärarna som Storylines främsta utmaningar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69696
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_69696_1.pdf (652.7Kb)
Datum
2021-09-23
Författare
Thor, Lovisa
Nyckelord
Storyline, nyckelfrågor, händelser, karaktärer, planering, planeringsmatriser, ämnesövergripande
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV