• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser

Sammanfattning
Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. Teori:Studiens kvalitativa fakta analyseras utifrån teorin om praktikarkitekturer med målet att synliggöra möjligheter och svårigheter i lärares arbete med individanpassning. Studien hämtar argument ur det sociokulturella perspektivets fält där den sociala interaktionens betydelse för lärande betonas. Metod:Studiens empiriska material har erhållits genom deltagande observationer i form av lektionsbesök med reflekterande samtal, fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer. Studien har en aktionsforskningsansats i det att studien inleder ett utvecklingsarbete där lektionsbesöken och de reflekterande samtalen sätter i gång en förändringsprocess bland skolans lärare. Resultat:Resultatet visar att lärares bild av vad individanpassning innebär är behäftad med både möjligheter och svårigheter. De faktorer som är avgörande är främst elevernas förkunskaper och den vägledning elever får i byggandet av individuella studieplaner. Även gruppstorlek och heterogenitet i grupperna avseende elevernas studievana i relation till kursens tempo och intensitet påverkar hur individanpassning kan utformas. Resultatet visar även att lärare använder andragogiskt synsätt genom att införliva elevernas tidigare kunskaper, språkutvecklande arbetssätt och erfarenheter i undervisningen som individanpassningsstrategier. Differentierad undervisning och variationsteoretiskt utformad undervisning förekommer där undervisningen är tydligt elevaktiv. Att undervisningen i studien äger rum online genom verktyget Google Meet bidrar till att relationsskapandet och den spontana sociala kontakten försämras, vilket i vissa avseenden påverkar individanpassningen under lektionstid. Däremot ger den digitala plattformen större möjligheter till individuella kontakter för stöd och samtal i det att mötet kan ske i tid och rum där dator och mobil finns tillhands.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69773
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_69773_1.pdf (1.114Mb)
Datum
2021-10-08
Författare
Thorson, Pirjo
Nyckelord
andragogik
differentierad undervisning
onlineundervisning
praktikarkitekturer
praktisk filosofi
ariationsteoretisk undervisning
vuxenutbildning
Serie/rapportnr.
Master
HT21 IPS PDA162
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV