Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie hur pedagoger talar om dokumentation i relation till barnens delaktighet.
Abstract
Lärarförbundet (2019) menar att 40 % av alla pedagoger vill sluta på grund av att kraven har
ökat på dokumentationen. Samtidigt som kraven ökar så börjar vissa pedagoger över
dokumentera och andra under dokumentera. Vår studie utformade sig runt över att vi blev
intresserade på hur pedagogers syn på dokumentation är och utmaningar med ökad
dokumentation i förskolan. Vidare vill vi lyfta hur pedagogerna även talar om barnens
delaktighet i dokumentation då pedagogisk dokumentationen inkluderar barnen för att
synliggöra deras perspektiv.
Tidigare studier lyfter att begreppet okumentation både är mång tydlig men även att det är
svårt att greppa vad dokumentation. Dokumentation används för att följa och utveckla barns lärande, utveckla och höja kvaliteten på verksamheten även som ett kommunikationslänk mellan barn och vuxna samt vårdnadshavare och staten för att synliggöra processer.
I vår studie har vi använt oss av den kvalitativa ansatsen där vi har intervjuat fem pedagoger,
där tre av de är förskollärare och två av de är pedagogistor. Studiens resultat har påvisat att
barns delaktighet har stor betydelse för den pedagogiska dokumentationen. Samtliga
respondenter menar på att genom pedagogisk dokumentation synliggörs barns lärprocesser som
bidrar till lärande och utveckling både för barnen men även verksamheten. Vidare visar
resultatet på att dokumentation är beroende av planering och organisationens struktur. Samtliga
pedagoger har en god syn på dokumentation trots hinder som uppstår på förskolan.
View/ Open
Date
2020-06Author
Ahmeti, Ardiane
Ali, Russl
Ås, Nicole
Keywords
pedagogisk dokumentation
dokumentation
delaktighet
intervju
Language
swe