• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie hur pedagoger talar om dokumentation i relation till barnens delaktighet.

Sammanfattning
Lärarförbundet (2019) menar att 40 % av alla pedagoger vill sluta på grund av att kraven har ökat på dokumentationen. Samtidigt som kraven ökar så börjar vissa pedagoger över dokumentera och andra under dokumentera. Vår studie utformade sig runt över att vi blev intresserade på hur pedagogers syn på dokumentation är och utmaningar med ökad dokumentation i förskolan. Vidare vill vi lyfta hur pedagogerna även talar om barnens delaktighet i dokumentation då pedagogisk dokumentationen inkluderar barnen för att synliggöra deras perspektiv. Tidigare studier lyfter att begreppet okumentation både är mång tydlig men även att det är svårt att greppa vad dokumentation. Dokumentation används för att följa och utveckla barns lärande, utveckla och höja kvaliteten på verksamheten även som ett kommunikationslänk mellan barn och vuxna samt vårdnadshavare och staten för att synliggöra processer. I vår studie har vi använt oss av den kvalitativa ansatsen där vi har intervjuat fem pedagoger, där tre av de är förskollärare och två av de är pedagogistor. Studiens resultat har påvisat att barns delaktighet har stor betydelse för den pedagogiska dokumentationen. Samtliga respondenter menar på att genom pedagogisk dokumentation synliggörs barns lärprocesser som bidrar till lärande och utveckling både för barnen men även verksamheten. Vidare visar resultatet på att dokumentation är beroende av planering och organisationens struktur. Samtliga pedagoger har en god syn på dokumentation trots hinder som uppstår på förskolan.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69894
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
gupea_2077_69894_1.pdf (515.4Kb)
Datum
2020-06
Författare
Ahmeti, Ardiane
Ali, Russl
Ås, Nicole
Nyckelord
pedagogisk dokumentation
dokumentation
delaktighet
intervju
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV