Visa enkel post

dc.contributor.authorAndersson, Maria
dc.contributor.editorAndersson, Ninni
dc.date.accessioned2021-11-01T14:08:21Z
dc.date.available2021-11-01T14:08:21Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69902
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För att vidare undersöka detta utgår studien från tre frågeställningar som är: Vilka uppfattningar har förskollärare om musik? Vilken mening ser förskollärare med musikaliska aktiviteter? Är de musikaliska aktiviteterna spontant genomförda eller planerade utifrån didaktiska val? För att undersöka förskollärares uppfattningar om ämnet musik genomfördes kvalitativa intervjuer. Med hjälp av ljudinspelning dokumenterades intervjuerna. Resultatet visar att förskollärare är medvetna om hur musik kan bidra till ett lärande. Detta sätts dock i relation till att det finns faktorer som begränsar användandet. Det framkommer att musik kan bidra till barns delaktighet, identitetsskapande, språkutveckling och motoriska färdigheter. Samtliga förskollärare förklarar att musik främst används som ett medel för att nå andra mål och därmed mer sällan som ett enskilt ämne. Det framgår i resultatet att en bidragande faktor till detta är att lärare upplever en bristande trygghet i användandet av musik. Resultatet analyseras utifrån Lindströms-modellen för att synliggöra lärandeprocesser. Vidare i diskussion används ett sociokulturellt perspektiv tillsammans med Ferms musikaliska dimensioner för att synliggöra barns lärande och förskollärares didaktiska strategier för att avslutningsvis besvara våra frågeställningar.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectdidaktiska strategiersv
dc.subjectförskolläraresv
dc.titleBarns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musiksv
dc.typeTextsv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post