• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DEMOKRATI OCH DIGITAL UTVECKLING Chefsperspektiv i folkbiblioteket under Covid-19-pandemin

Democracy and digital development – Managers perspective in public libraries during the Covid-19 pandemic.

Abstract
Mot bakgrund av möjligheter och utmaningar svenska folkbibliotek ställs inför i samband med digital transformation är syftet med denna studie att undersöka hur bibliotekschefer ser på bibliotekets digitala utveckling i förhållande till det demokratiska uppdraget. Teoretisk utgångspunkt är Goffmans teori om referensramar och studien avgränsas till chefernas upplevelser under perioden mars 2020 – mars 2021, från starten av Covid-19-pandemin och ett år framåt. Kvalitativa intervjuer valdes som metod eftersom informanternas upplevelser skulle studeras. Studien har genomförts med Goffmans teori och strukturen i Orlikowski och Gash analysmodell som grund för datainsamling och resultatredovisning. Materialet som analyserats är nio intervjuer med chefer inom tre kommuner; informanterna har chefsansvar på tre nivåer: närbibliotek, stadsbibliotek och förvaltning. Resultaten visar att omställningen som skett under perioden har påskyndat bibliotekets digitala utveckling, invånarbehov har synliggjorts och kraven har ökat till exempel kring kompetensutveckling. Medarbetares kreativitet och mod att utveckla har varit en positiv reaktion som många upplevt. Klyftor på grund av ökat digitalt utanförskap hos delar av befolkningen har blivit synligt men det finns potential att möta problematiken genom medveten utveckling av digitala tjänster i kombination med ordinarie verksamhet. Förutom möjligheten att ta en ny roll, som arrangör av digitala aktiviteter, finns det behov av samordning av system och digitala plattformar. Slutsatsen är att cheferna ser demokrati som en stark gemensam värdering men förhållandet mellan det demokratiska uppdraget och teknologi är komplext. Kopplingen mellan teknologi och demokrati är inte entydig men det förekommer exempel på aktiviteter som uppfyller sambandet och dessa upplevs ha potential att utvecklas vidare.
Degree
Student essay
Other description
Based on the opportunities and challenges public libraries in Sweden face during digital transformation, the purpose of this study is to investigate how library managers view digitization in relation to libraries ́democratic mission. The study is limited to experiences during march 2020 – march 2021; from the start of the Covid19 pandemic and one year onwards. Qualitative interviews were chosen as method because informants ́experiences should be studied, nine managers in three municipalities was interviewed. Informants have managerial responsibilities at local, city and administration level. The study was conducted with Goffman ́s theory of frames and the data collection, analysis and result presentation was based on the structure of Orlikowski and Gash model for technological frames. The result show how change during the period has accelerated libraries´ digital development; for instance because population needs have been more visible and a lot competence development for employees was required. Employment creativity and courage to develop has been positive reactions in many libraries. Gaps due to increased digital exclusion among parts of the population have become visible but there is potential to meet problems through conscious development of digital services in combination with regual operations. In addition to the opportunity to take a new role as organizer of digital activities managers describes the need for coordination of systems and digital platforms. Conclusion of this study is that managers see democracy as a strong value but the relation between the democratic mission and technology is complex. The connection is not unambiguous but there are examples of activities that shows the connection and activities like these has potential to develop further.
URI
http://hdl.handle.net/2077/69924
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Uppsats (844.6Kb)
Date
2021-11-02
Author
Bergermo, Ann
Keywords
Referensramar
demokrati
digitalisering
folkbibliotek
ledarskap
lärande
offentlig sektor
Series/Report no.
2021:047
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV