DEMOKRATI OCH DIGITAL UTVECKLING Chefsperspektiv i folkbiblioteket under Covid-19-pandemin
Democracy and digital development – Managers perspective in public libraries during the Covid-19 pandemic.
Abstract
Mot bakgrund av möjligheter och utmaningar svenska folkbibliotek ställs inför i
samband med digital transformation är syftet med denna studie att undersöka hur
bibliotekschefer ser på bibliotekets digitala utveckling i förhållande till det demokratiska uppdraget. Teoretisk utgångspunkt är Goffmans teori om referensramar
och studien avgränsas till chefernas upplevelser under perioden mars 2020 – mars
2021, från starten av Covid-19-pandemin och ett år framåt.
Kvalitativa intervjuer valdes som metod eftersom informanternas upplevelser skulle
studeras. Studien har genomförts med Goffmans teori och strukturen i Orlikowski
och Gash analysmodell som grund för datainsamling och resultatredovisning.
Materialet som analyserats är nio intervjuer med chefer inom tre kommuner; informanterna har chefsansvar på tre nivåer: närbibliotek, stadsbibliotek och förvaltning.
Resultaten visar att omställningen som skett under perioden har påskyndat bibliotekets digitala utveckling, invånarbehov har synliggjorts och kraven har ökat till exempel kring kompetensutveckling. Medarbetares kreativitet och mod att utveckla
har varit en positiv reaktion som många upplevt.
Klyftor på grund av ökat digitalt utanförskap hos delar av befolkningen har blivit
synligt men det finns potential att möta problematiken genom medveten utveckling
av digitala tjänster i kombination med ordinarie verksamhet. Förutom möjligheten
att ta en ny roll, som arrangör av digitala aktiviteter, finns det behov av samordning
av system och digitala plattformar.
Slutsatsen är att cheferna ser demokrati som en stark gemensam värdering men förhållandet mellan det demokratiska uppdraget och teknologi är komplext. Kopplingen mellan teknologi och demokrati är inte entydig men det förekommer exempel på aktiviteter som uppfyller sambandet och dessa upplevs ha potential att utvecklas vidare.
Degree
Student essay
Other description
Based on the opportunities and challenges public libraries in Sweden face during
digital transformation, the purpose of this study is to investigate how library managers view digitization in relation to libraries ́democratic mission. The study is limited to experiences during march 2020 – march 2021; from the start of the Covid19 pandemic and one year onwards. Qualitative interviews were chosen as method
because informants ́experiences should be studied, nine managers in three municipalities was interviewed. Informants have managerial responsibilities at local, city
and administration level. The study was conducted with Goffman ́s theory of
frames and the data collection, analysis and result presentation was based on the
structure of Orlikowski and Gash model for technological frames.
The result show how change during the period has accelerated libraries´ digital development; for instance because population needs have been more visible and a lot
competence development for employees was required. Employment creativity and
courage to develop has been positive reactions in many libraries.
Gaps due to increased digital exclusion among parts of the population have become
visible but there is potential to meet problems through conscious development of
digital services in combination with regual operations. In addition to the opportunity to take a new role as organizer of digital activities managers describes the
need for coordination of systems and digital platforms.
Conclusion of this study is that managers see democracy as a strong value but the
relation between the democratic mission and technology is complex. The connection is not unambiguous but there are examples of activities that shows the connection and activities like these has potential to develop further.
View/ Open
Date
2021-11-02Author
Bergermo, Ann
Keywords
Referensramar
demokrati
digitalisering
folkbibliotek
ledarskap
lärande
offentlig sektor
Series/Report no.
2021:047
Language
swe