• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie

Sammanfattning
Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade arbetssätt för att kunna uppmärksamma och erbjuda varje barn det stöd de har rätt till enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018), Skollagen (SFS 2010:800) samt FN:s konvention om barns rättigheter (SFS 2018:1197). Detta kan innebära problem med likvärdighet, enligt rapporten. Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar kring kommunikativt stöd och förutsättningar för att kunna ge sådant stöd, samt om kommunikation uppfattas kunna leda till inkludering. Detta gör vi utifrån frågeställningar som rör förskollärares arbetssätt för att öka inkludering med hjälp av kommunikativt stöd samt vilka förutsättningar de beskriver att de har för att kunna bemöta alla barns olika behov av kommunikativt stöd. Denna kvalitativa empiriska undersökning tar sin utgångspunkt i fenomenografisk forskningsansats med intervjuer som datainsamlingsmetod. Samtliga respondenter nämner både verbalt språk och alternativa kommunikationssätt, som bildstöd och tecken som stöd. Här framkommer en variation i respondenternas uppfattningar kring det verbala språkets betydelse. Oavsett vilka kommunikationssätt som beskrivs, framhäver förskollärarna vikten av att stötta barnen i att kunna uttrycka sig och göra sig förstådda. Vad gäller förskollärares förutsättningar framhäver respondenterna främst sina egna kunskaper som tillgång för att kunna bemöta alla barn och erbjuda kommunikativt stöd. Vidare framkommer även vikten av tid till diskussion och reflektion i arbetslag, med övriga kollegor, rektor och specialpedagog. Det framgår också att förskollärarna i sina uppfattningar kring rektorns ledning framhäver vikten av rektorns engagemang och intresse för verksamheten, samt dennes möjligheter att tillhandahålla de förutsättningar som pedagogerna behöver. Respondenterna lyfter även att kontakt med specialpedagog bidrar till att kunna erbjuda varje barn det stöd de har rätt till.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69980
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
gupea_2077_69980_1.pdf (627.7Kb)
Datum
2020-06
Författare
Bergsman, Hannah
Andersson, Emelie
Karlsson, Jenny
Nyckelord
Inkludering
kommunikation
specialpedagogik
förskola
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV