Digital kompetens hos grundskollärare. En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för digital undervisning
Sammanfattning
De senaste tio åren har takten av digitaliseringen inom skolan markant ökat. Det har införts
många digitala verktyg som skapar nya förutsättningar och utmaningar för hur undervisning
och lärande ska ske. Detta har ställt stora krav på lärare som måste bygga upp nya kunskaper i
hur dessa verktyg ska användas. Det är då viktigt att lärare får de förutsättningarna som
behövs för att bygga upp sin digitala kompetens för att möta det här behovet. Syftet med
föreliggande studie är att undersöka grundskollärares digitala kompetens och vilka
förutsättningar som finns för lärarna att nyttja de digitala verktyg som finns. Studien syftar
även att undersöka vilka möjligheter till kompetensutveckling som finns tillgängligt för
lärarna, men också vilka supportfunktioner det finns att tillhandahålla. Det teoretiska
ramverket ligger till grund för hur studien mäter digital kompetens och skapar en målbild av
vad som kännetecknar en hög digital kompetens hos en lärare. Material har samlats in via
semistrukturerade intervjuer från fyra grundskollärare på olika skolor i Göteborgs kommun.
Studien har visat att lärarna är positiva till digitaliseringen men att de upplever en bristande
digital kompetens. Möjligheterna till kompetensutveckling är begränsade och lärarnas
supportfunktioner brister stundtals. Resultatet visar också att den största delen av
kompetensutvecklingen sker via idéutbyte med sina kollegor och genom att själva testa nya
digitala verktyg i klassrummet. Vidare pekar resultatet på att lärares intresse för digitalisering
och deras varierande digitala kompetens kan påverka hur mycket de använder digitala
verktyg. Detta kan i längden leda till att eleverna får olika förutsättningar för att bygga upp
sin egna digitala kompetens. Ramverken för digital kompetens bör lägga mer tyngd på
kompetensutveckling, tidsbesparingar och supportfunktioner.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
In the last ten years the rate in which digitalization has proceeded in schools has
increased rapidly. Many new digital resources have been introduced that create new
possibilities in ways that education and teaching can be conducted. This has created
big demands on teachers who need to build new knowledge on how these digital
resources can be used. It is therefore of great importance that teachers have the
prerequisites that are needed to grow their digital competence and meet the
demand. The purpose of this study is to examine teachers' digital competence and
prerequisites that are available to them to use these digital resources. The study
also aims to examine which possibilities of professional development, and which
support functions are available to the teachers. The theoretical framework that is
underlying to this study measures digital competence and creates a target for what
characterizes a high digital competence in teachers. The material for the study has
been gathered through semistructured interviews with four primary school teachers
in Gothenburg municipality. The study has shown that teachers are positive about
digitalization but they experience that their digital competence is lacking. The
study also finds that the possibilities for professional development are limited and
the teachers' support functions fail to meet the demand. The result shows that the
biggest part of professional development is gained through exchange of ideas
between teachers and through trying new digital resources in the classroom. The
result also points to the fact that teachers' interest in the digitalization and their
varying digital competences can have an impact on how much they utilize digital
resources. This could lead to students gaining different prerequisites that serve to
build their own digital competence. The result also points to the fact that the
frameworks should put more emphasis on the time saving aspects of the
digitalization and the much needed support functions.
Fil(er)
Datum
2021-11-15Författare
Ceku, Alban
Jangbrand, Dennis
von Bahr, Noa
Nyckelord
Digital kompetens
digitala verktyg
kompetensutveckling
grundskollärare
skola
Serie/rapportnr.
2021:111
Språk
swe