• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Transformation till smarta fartyg : Hur ska smarta fartyg förvaltas, implementeras och underhållas under dess livscykel? Vad innebär det digitala transformationen organisatoriskt?

Abstract
Forskningsområdet i studien innefattar autonoma och fjärrstyrda fartyg med eller utan sjöfarare, där fartygen styrs utan eller till en viss grad på en Remote Control Center (RCC). I studien går dessa under benämningen ”autonoma fartyg”. Det är en digital transformation som kräver en omfattande omställning och förändring i befintliga affärsmodeller, affärsprocesser och organisatoriska strukturer, vilka bör ses över snabbt innan fartygen införs och processer autonomiseras. Det är en utmaning som den maritima transportsektorn möter idag och som i denna studie valts att studera genom att ha en fallstudie på Färjerederiet, som är en resultatenhet på Trafikverket. Studiens syfte, ämnar till att undersöka digitaliseringens inflytande på en organisation, dess affärsmodell och operativa utförande när ”smarta fartyg” införs i ett rederi. I studien har en kvalitativ metod tillämpats där ett triangulärt datainsamlingssätt tillämpats genom litteraturinsamling, intervjuer och observation. Till följd av de anförda metoderna visar både empiri och teori att det är en organisation som idag befinner sig i en radikal förändring i och med den radikala teknologiska förändringen. Resultatet visar att den rigida strukturen behöver bli mer agilt genom att öka transparens genom förbättrad kommunikation i både den vertikala och horisontella ledningen. Vidare visar forskningen att verksamheten behöver arbeta mer processtyrt med en processägare som har en nätverkande roll som ser till att förändringsagenterna kan implementeras inkrementellt och kontinuerligt. För att underhålla och förvalta fartygen under dess livscykel föreslås förebyggande underhåll genom tillståndsövervakning tillsammans med Reliability Centered Maintenance (RCM) – metoden. Studiens slutsats reflekterar behovet av ökad kommunikation med förslagsvis informationssystem som underlättar direktkommunikation, förändring på alla leder, förändring även på policynivå där kompetensbehovet kan mötas med nära samarbete med universiteten för att möta de nya kunskapsbehoven inom IT-lösningar.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
The research area in the study includes autonomous and remote-controlled vessels with or without seafarers, where the vessels are controlled without or to a certain extent at a Remote-Control Center (RCC). In the study context, these are referred to as "autonomous vessels". It is a digital transformation that requires a comprehensive adjustment and change in existing business models, business processes and organizational structures, which should be reviewed quickly before the vessels are introduced and processes are autonomized. This is a challenge that the maritime transport sector faces today and which in this study has been chosen to study by having a case study at Farjerederiet, which is a profit center at the Swedish Transport Administration. The purpose of the study is to examine the influence of digitalization on a maritime organization, its business model and operational execution when “smart ships” are introduced in a shipping company. In the study, a qualitative method has been applied where a triangular data collection method has been applied through literature collection, interviews, and observation. As a result of the stated methods, both empirical and theoretical evidence show that it is an organization that today is undergoing a radical change as a result of the radical technological change. The results show that the rigid structure needs to become more agile by increasing transparency through improved communication in both the vertical and horizontal management. Furthermore, research shows that the business needs to work more processdriven with a process owner who has a networking role that ensures that the change agents can be implemented incrementally and continuously. To maintain and manage the vessels during its life cycle, preventive maintenance is proposed through condition monitoring together with the Reliability Centered Maintenance (RCM) method. The study's conclusion reflects the need for increased communication with proposed information systems that facilitate direct communication, change at all levels, change also at policy level where the need for competence can be met with close collaboration with universities to meet the new knowledge needs in IT solutions.
URI
http://hdl.handle.net/2077/70140
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Kandidatuppsats (1.483Mb)
Date
2021-11-24
Author
Njie, Victoria
Olsson, Rick
Keywords
Digital transformation
Autonoma fartyg
fjärrstyrda fartyg
Management
Förändringsledning
Kompetensutveckling
Digitalisering av sjöfarten
Series/Report no.
2021:098
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV