Transformation till smarta fartyg : Hur ska smarta fartyg förvaltas, implementeras och underhållas under dess livscykel? Vad innebär det digitala transformationen organisatoriskt?
Sammanfattning
Forskningsområdet i studien innefattar autonoma och fjärrstyrda fartyg med eller utan sjöfarare, där fartygen styrs utan eller till en viss grad på en Remote Control Center (RCC). I studien går dessa under benämningen ”autonoma fartyg”. Det är en digital transformation som kräver en omfattande omställning och förändring i befintliga affärsmodeller, affärsprocesser och organisatoriska strukturer, vilka bör ses över snabbt innan fartygen införs och processer autonomiseras. Det är en utmaning som den maritima transportsektorn möter idag och som i denna studie valts att studera genom att ha en fallstudie på Färjerederiet, som är en resultatenhet på Trafikverket.
Studiens syfte, ämnar till att undersöka digitaliseringens inflytande på en organisation, dess affärsmodell och operativa utförande när ”smarta fartyg” införs i ett rederi. I studien har en
kvalitativ metod tillämpats där ett triangulärt datainsamlingssätt tillämpats genom litteraturinsamling, intervjuer och observation. Till följd av de anförda metoderna visar både
empiri och teori att det är en organisation som idag befinner sig i en radikal förändring i och
med den radikala teknologiska förändringen.
Resultatet visar att den rigida strukturen behöver bli mer agilt genom att öka transparens
genom förbättrad kommunikation i både den vertikala och horisontella ledningen. Vidare
visar forskningen att verksamheten behöver arbeta mer processtyrt med en processägare som
har en nätverkande roll som ser till att förändringsagenterna kan implementeras inkrementellt och kontinuerligt.
För att underhålla och förvalta fartygen under dess livscykel föreslås förebyggande underhåll
genom tillståndsövervakning tillsammans med Reliability Centered Maintenance (RCM) –
metoden.
Studiens slutsats reflekterar behovet av ökad kommunikation med förslagsvis
informationssystem som underlättar direktkommunikation, förändring på alla leder,
förändring även på policynivå där kompetensbehovet kan mötas med nära samarbete med universiteten för att möta de nya kunskapsbehoven inom IT-lösningar.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The research area in the study includes autonomous and remote-controlled vessels with or without seafarers, where the vessels are controlled without or to a certain extent at a Remote-Control Center (RCC). In the study context, these are referred to as "autonomous vessels". It is a digital transformation that requires a comprehensive adjustment and change in existing business models, business processes and organizational structures, which should be reviewed quickly before the vessels are introduced and processes are autonomized. This is a challenge that the maritime transport sector faces today and which in this study has been chosen to study by having a case study at Farjerederiet, which is a profit center at the Swedish Transport Administration.
The purpose of the study is to examine the influence of digitalization on a maritime
organization, its business model and operational execution when “smart ships” are introduced
in a shipping company. In the study, a qualitative method has been applied where a triangular
data collection method has been applied through literature collection, interviews, and
observation. As a result of the stated methods, both empirical and theoretical evidence show
that it is an organization that today is undergoing a radical change as a result of the radical
technological change.
The results show that the rigid structure needs to become more agile by increasing
transparency through improved communication in both the vertical and horizontal management. Furthermore, research shows that the business needs to work more processdriven
with a process owner who has a networking role that ensures that the change agents
can be implemented incrementally and continuously.
To maintain and manage the vessels during its life cycle, preventive maintenance is
proposed through condition monitoring together with the Reliability Centered Maintenance
(RCM) method.
The study's conclusion reflects the need for increased communication with proposed
information systems that facilitate direct communication, change at all levels, change also at policy level where the need for competence can be met with close collaboration with
universities to meet the new knowledge needs in IT solutions.
Fil(er)
Datum
2021-11-24Författare
Njie, Victoria
Olsson, Rick
Nyckelord
Digital transformation
Autonoma fartyg
fjärrstyrda fartyg
Management
Förändringsledning
Kompetensutveckling
Digitalisering av sjöfarten
Serie/rapportnr.
2021:098
Språk
swe